Combitech Traffic Systems i Jönköping har fått en genombrottsorder på sitt "friflödessystem" för vägtullar. Minst en halv miljard kronor räknar företaget med att ordern från australiska Melbourne är värd under tre år.
Tretton tullstationer och 600 000 transpondrar att sättas i bilarna ingår i den första delen av jätteordern från företaget Translink, som under 30 år ska driva vägtullssystemet längs Melbournes nya stadslänk. Denna första del av ordern uppges vara värd mellan 200 och 300 miljoner kronor, men minst lika mycket förväntas i tilläggsorder under de närmaste tre åren.
- Det är ett kvitto från den internationella marknaden på att det vi hållit på med i fyra, fem år är rätt koncept, säger Per Risberg, VD för Combitechkoncernen.
På Combitech Traffic Systems, där ungefär 85 personer idag arbetar med utvecklingen, kommer ytterligare ett 20-tal kvalificerade tekniker att anställas under året. Systerbolaget Combitech Electronics, som kommer att stå för produktionen av de första 100 000 transpondrarna, förväntas nyanställa ungefär lika många. Enligt Bengt Forsman, VD för Combitech Traffic Systems, kommer större delen av produktionen att läggas ut på en skotsk legotillverkare, för att sedan gradvis övertas av australiska tillverkare.
Friflödessystemet innebär att bilarna ska kunna passera vägtullen i full motorvägsfart utan att behöva ligga mitt i en viss fil. Flera tillverkare har tekniken, men Combitech uppger sig vara ensamt om att ha en provanläggning i drift, uppförd 1995 i Österrike.
Företaget uppskattar att det internationellt kommer att investeras sex miljarder kronor i vägtullar under de kommande fem åren. Av de vägtullssystem som finns installerade idag har Combitech stått för 30 procent, men man räknar inte med att kunna behålla den andelen när marknaden växer.
- Om vi ska känna att vi har lyckats ska vi ligga över 20 procent, säger Bengt Forsman.
Combitech har lagt ner ungefär en kvarts miljard kronor på den teknik som används i systemet, som delvis bygger på militära projekt.
Alexander Kristofersson