JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Intervjuer

Elektroniktidningen intervjuar Erik Albertsen om Greenpeace miljörankning av elektronikföretag. Han berättar om den nya planen: klimatkrisens affärspotential ska locka upp elektronikföretagen på fasaderna.

De kinesiska telekomjättarna Huawei och ZTE hör redan till Eneas kunder, även om de än så länge är mycket mindre än Ericsson och Nokia. Men för nye vd:n Per Åkerberg är det viktigt att växa mer i Kina, och på sikt även bedriva produktutveckling där. Med mer samarbete med hårdvaruleverantörerna och tydligare strategi kring öppen källkod hoppas han också att produktförsäljningens andel av omsättningen ska öka.

I februari bytte Actel ut den röda färgen i logotypen mot grönt. Snart tar företaget också steget från 130 nm till 65 nm. Men produkterna är fortfarande desamma,  strömsnål och programmerbar logik baserad på flashteknik.

Trots en stor medicinteknisk ­industri, starka traditioner och en hel del duktiga akademiker lever forskningen inom medicinteknik på svältgränsen, med sämre finansiering än många andra forskningsområden. Om ingen ändring görs kommer den forskning som ändå sker att gå ner än mer i tempo och få allt lägre verkshöjd. Men det behövs inte särskilt mycket pengar för att ändra detta – 36 miljoner kronor per år räcker långt. Det menar Per Ask, professor i medicinsk teknik i Linköping.

Det tar tio år och kostar minst 300 miljoner kronor att föra in en ny tillverkningsmetod i halvledarindustrin. Det har Patrik Möller på Replisaurus i Kista insett. Han försöker tillsammans med sina 80 kollegor få halv­ledarföretagen att börja tillverka det översta ledarlagret på integrerade kretsar med hjälp av elektrokemisk replikering och inte som idag med optisk litografi.

Det var visionen om virtuella instrument och konfigurerbara testsystem som fick Leif Johansson att dra igång National Instruments Sverigekontor för 17 år sedan. Och han tycker att tankarna fortfarande håller.

Modet att gå mot strömmen, utmana myter och göra förenklingar som man själv tror på även när marknaden säger något annat – det är en grundbult i telekomföre­taget Transmodes framgångar. Teknikchefen Mohamad Ferejs filosofi, där enkelhet och tillförlitlighet paras med att våga, samtidigt som ordning och reda står högt i kurs, har varit drivande för företagets tillväxt.

För tio år sedan startade Erik Stenfors kontraktstillverkaren Note. Efter en vända bland barnprylar är han nu tillbaka i produktionsbranschen med Hanza. Den här gången finns inga fabriker i Sverige och företaget kan mycket mer än bara elektroniktillverkning.

Den smarta medicinförpackning som svenska Cypak tagit fram har fått mängder med utmärkelser och uppmärksamhet. Förpackningen piper när det är dags att ta medicinen, den håller ordning på när tabletterna tagits och den kan trigga patienten att svara på frågor i samband med intaget. Trots idéns briljans och många investerade miljoner under snart ett decennium har dock hoppen om ekonomisk framgång och storskalighet ännu inte infriats. Han som fått jobbet att ändra på det är Per Nathanaelson, en ”gammal hederlig kiselknutte” som älskar teknik och kombinerar hårda nypor med en rejäl dos västkustsk humor.

 

Medan andra nyblivna fäder börjar renovera huset eller skaffar sig ett bättre betalt jobb passade Adam Dunkels på att ta fram grunderna till den minimala IP-stacken uIP.

För ett år sedan tog telekomveteranen Urban Fagerstedt klivet in på Huawei i Kista. Idag är hundra personer sysselsatta här – främst med tidig produktutveckling på gränsen till forskning. Mot slutet av året hoppas han att verksamheten ska engagera dubbelt så många. Parallellt med uppbyggandet av den svenska verksamheten jobbar Urban Fagerstedt som managementkonsult åt företagsledningen i Kina.

 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev

SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)