Dubblat Hectronic vill dubbla igen
Sedan Stefan Löf tillträdde som vd för inbyggnadsföretaget Hectronic har både omsättning och personalstyrka dubblerats. Företaget har gått från att enbart göra specialgjorda datorer till att även sälja egenutvecklade standardkort för inbyggnads-pc, och säljer numera även globalt, via webben. Men Stefan Löf är inte nöjd – han vill dubblera bolaget en gång till de närmaste tre åren.– Jag har hamnat helt rätt. Det känns som om bitarna faller på plats här, säger han.
Han drar nytta av erfarenheter från alla sina tidigare jobb, på Ericsson, ADC, Imsys och IAR, vad gäller så disparata frågor som internationell expansion, hård- och mjukvaruutveckling och kontakter med ägare i riskkapitalbranschen. Och förvisso gick fjolåret lite back efter en tuff start, men sedan Stefan Löf började har Hectronic dubblat både omsättning och personal. Dessutom har företaget hunnit skapa en ny webbplats, öppna kontor i Göteborg och flytta till mer ändamålsenliga lokaler där det välutrustade labbet på översta våningen får solljus genom takfönstren.
Fakta Stefan Löf |
Befattning: Vd på Hectronic AB. Karriär: Tidigare säljchef för IAR Systems, säljchef för Imsys, elektronik-utvecklingschef på ADC, marknadschef för Bluetooth på Ericsson. Bor: I Spånga, pendlar till Uppsala. Samlar på: Gamla Kalle Anka, helst av Carl Barks. Okänd talang: Dansar, jitterbug och lindy hop. |
En viktig del i den nya strategin är satsningen på standardkort byggda kring Intels Atomprocessor.
– Vi ville expandera internationellt, och då behövde vi förpacka vår kompetens i något som gick att sälja via webben, utan lokal support. Som standardkonfektion jämfört med skräddarsytt, ungefär. Atom råkade lanseras i samma veva, och den var strömsnål och liten nog att passa för de kort vi hade i tankarna, säger han.
– Vi gjorde ett byggblock med Atom som är vår egen IP och som vi använder överallt, både i standardmoduler i format som ETX och Q7 och i skräddarsydda lösningar.
Den internationella expansionen har bara börjat, säger Stefan Löf. Lika viktigt som att ha produkter för ändamålet är förstås att ha säljkanaler, vilket här betyder en bra webbplats. Denna är numera helt på engelska, har ambitionen att servera nyheter och teknisk bakgrundsinformation utöver produktblad. Hittills har trafiken femfaldigats jämfört med den gamla webbplatsen, och såväl europeer som australiensare har nappat. Men mycket återstår.
– Vi har sått ett frö, och fått upp plantan ur jorden. Målet är att vi om fem år ska ha ökat försäljningen och medvetandegraden om Hectronic utanför Norden.
Hectronic har sedan starten stoltserat med sitt teknikkunnande inom både hård- och mjukvara. Stefan Löf lyfter fram kompetensen inom Bios, basic input-output system.
– Många kunder, särskilt de med lite mindre erfarenhet, resonerar ungefär som att ”om vi behöver en Comexpress-modul så kan vi köpa den var som helst”. Men det är inte riktigt sant. Det finns många olika, och det är inte alltid plug & play. Och då behöver man ibland anpassa med bioset för att få det att fungera med ett kundunikt bärarkort.
– I en del affärer som vi förlorat mot distributörer har vi sett kunden få biosproblem ett halvår senare, och då frågat oss om hjälp. Det har stärkt vår övertygelse att vi måste ha Bioskompetens i huset, säger han.
Ambitionsnivån på mjukvarusidan är annars att ha kompetens upp till och med operativsystemet, närmare bestämt Linux och Windows XP Embedded samt CE. Tidigare dominerade Windows bland företagets kunder, men Linux vinner ökad acceptans.
– Om tre-fyra år dominerar nog Linux kraftigt i x86-applikationer. Utanför x86-världen förstärks Linuxtrenden också av Android, säger Stefan Löf.
Gränsen för bolagets mjukvaruåtagande går vid tillämpningen, applikationen. Den är kundens specialitet och oftast inget som Hectronic kan eller vill lägga sig i. I de fall kunden behöver hjälp så hänvisar Hectronic gärna till sin konsultbolagspartner ÅF.
– De flesta kunder vill göra applikationen själva, och använda färdiga byggblock. Se på bilindustrin, de köper inte hastighetsmätare eller varvräknare utan hela instrumentpaneler. Och inom mobiltelefoner är det inte längre själva telefonfunktionen som är det svåra, utan tjänsterna, designen och applikationen. Telefonin ska bara fungera. För våra kunder är det likadant, de ser ”embedded pc” som något som bara ska fungera.
Fakta Hectronic |
Hectronic i Uppsala, grundat 1989, är en av Sverige större aktörer inom inbyggda system. Man gör både skräddarsydda datorer och egna standardprodukter i nischen ”embedded pc”. Omsättningen låg på 88 miljoner kronor 2008 och lite lägre ifjol, och företaget gjorde en mindre förlust båda dessa år. Bland kunderna finns såväl stora svenska företag som Aastra (före detta Ericsson), Saab och ABB som mindre företag jorden runt. I affärsidén ingår att ha brett och djupt tekniskt kunnande på alla nivåer, från hårdvara som Arm, Atom och andra Intelprocessorer via mekanik och produktion till mjukvara från bios upp till och med operativsystemen Windows Embedded och Linux. Företaget har knappt 30 anställda och ägs till största delen av riskkapitalbolaget Verdane Capital. |
En konsekvens blir att de flesta kunder väljer att låta Hectronic ta helhetsansvar för såväl konstruktion som produktion. Vilket är vad Stefan Löf föredrar, främst för att det förenklar ansvarsbilden. Men när det gäller kontraktstillverkare har Hectronic mycket blandade erfarenheter.
– I debatten pekas svensk produktion ofta ut som dyr men bra. Fast det stämmer inte alls. Flera stora välrenommerade svenska tillverkare håller urusel kvalitet, säger Stefan Löf och får en rynka mellan ögonbrynen.
– Vi har fått kort direkt från produktion där komponenter inte ens varit monterade! Och det var från en stor svensk kontraktstillverkare. Stoltheten och ansvarstagandet inom produktion är ofta alldeles för låg.
Samtidigt vill han inte dra alla över samma kam. Hectronic anlitar i huvudsak tre kontraktstillverkare – en svensk, en tysk och en i Taiwan. Alla dessa gör bra jobb, men ingen av dem skulle klara hela företagets produktion.
Trots satsningarna på standardkort är det skräddarsydda datorer som alltjämt står för större delen av verksamheten. Åt åkeribranschen har man tagit fram en dator som samlar in drift- och mätdata och skickar dem via GPRS. Hela datorn är ingjuten i en kloss stor som en tjock chokladkaka. Åt Saab framhåller Stefan Löf stolt att man tagit fram flygsäkerhetskritiska delar i markdatorerna till det förarlösa flygplanet Neuron.
– Saab har gått igenom allt hos oss och vet precis hur vi jobbar. Och de har godkänt vårt sätt att arbeta, säger han.
I dessa tider är det dock ett helt annat problem som upptar större delen av hans tid, nämligen att jaga komponenter.
– Komponentbristen är svårare än vad många tror. Ledtiderna har gått upp enormt, även på sådant som kontaktdon, säger han.
– Några av våra komponentleverantörer kan knappt lova leverans 2010. Det gör att vi måste jobba mycket hårdare än tidigare med materialbemyndiganden, materialsäkerhet, prognoser och liknande, annars går det åt helvete, på ren svenska, säger han, säger han.
Han berättar om en produkt där en Ethernetkontakt saknades. Det kan låta trivialt, men Ethernetkontakter finns i hundratals varianter, och just denna fanns inte att få tag på. Och det var bråttom, produktionen skulle börja veckan därpå.
– Det var ett kundkritiskt projekt. Så vi fick åka till Elfa och köpa lösvirke – stiftlister, transformatorer och kontaktdon. Vi hade en producent som stod redo att kalla in ett helgskift för att sätta ihop delarna. Men i sista stund dök beställningen faktiskt upp.
Historien illustrerar Hectronics ambitionsnivå. Stefan Löf säger att man verkligen försöker vara så flexibel det går.
Från sina tidigare jobb vet Stefan Löf hur viktigt det är med bra ägare till ett företag. Och han framhåller att Hectronics ägare – främst grundaren Kjell Brunberg och riskkapitalbolaget Verdane Capital – var avgörande för att han skulle acceptera erbjudandet att gå från IAR till Hectronic.
– Vi har en bra dialog om verksamhet och inriktning. De är inte experter på vår teknik, men de är väldigt engagerade. Och de bidrar inte bara med kapital, utan även med managementfilosofi och nätverk.
Så är det inte hos alla riskkapitalbolag.
– Jag har varit med om möten där ägarrepresentanter nästan suttit och sovit. Jag kunde berätta om vår verksamhet i timmar, men allt de var intresserade av var balans- och resultaträkning, utan att vilja förstå kopplingen till verksamheten, säger han.
– Samtidigt är det ju så att med riskkapitalbolag som ägare handlar det aldrig om något livslångt äktenskap. De vill ju kliva av någon gång, och få utdelning på något sätt.
Hur planen ser ut för detta är än så länge okänt utanför företaget. Men det ligger nog långt fram i tiden – först måste Hectronic växa ytterligare ett par nummer. Och visa vinst under en längre period. Stefan Löf menar att alla förutsättningar nu finns.
– Vi har blivit ett mycket proffsigare företag de senaste åren. Vårt kundnöjdhetsindex har gått upp enormt. Vi har förstärkt alla nyckelpositioner, och rekryterat även under den tuffa perioden ifjol. Vi har börjat expandera internationellt. Så vi står redo att dra nytta av uppgången på marknaden.
– Inom de närmaste tre åren siktar jag på att vi ska ha dubblerat omsättningen igen, säger Stefan Löf.