Knappt en månad efter att EU röstat fram nya effektivitetskrav på elmotorer släppte ABB en svensktillverkad motor som redan möter kraven som träder i kraft år 2015. Fyra år tog det att utveckla motorn som har upp till 50 procent lägre energiförluster än de motorer som idag jobbar i den svenska industrin.
Amerikanska Wind River köper svenska systemsimulatorn Simics och dess företag Virtutech för en hemlig summa. "Man kan inte tänka sig ett bättre hem för tekniken”, säger företagets grundare Peter Magnusson.
Varför ska man effektivisera sina motordrifter? Svaret är enkelt. Energinotan blir lägre, liksom miljöbelastningen. Mindre förluster ger även lägre temperatur, vilket minskar bullret och underhållskostnaden samtidigt som motorns livslängd ökar.
Kontraktstillverkaren EDC lyckades trots lågkonjunkturen öka omsättningen för fabriken i Munkfors under fjolåret. Och uppgången fortsätter även i år, spår företagsledningen.
Runt 15 personer på Ericssons testgrupp i Gävle planerar att starta ett eget företag som en konsekvens av företagets beslut att avveckla verksamheten på orten.
Branschorganisationen Inemi, The International Electronics Manufacturing Initiative, har påbörjat arbetet med nästa upplaga av sin karta till framtiden. I rapporten, som uppdateras vartannat år, pekar organisationen ut vilka hinder som den tillverkande delen av elektronikindustrin står inför.
Svenska forskare har upptäckt att grafen kan ersätta indium-tennoxid (ITO) som elektrod i plastskärmar. Det öppnar vägen för bildskärmar och belysning tillverkade helt i plast.
Göteborgsföretaget Vasasensor får nära 4 miljoner kronor av Energimyndigheten för ett sensorprojekt som syftar till att skapa energieffektivare pappersmaskiner.
Under de närmaste tio åren kommer det att plöjas ner omkring 5 000 miljarder kronor i uppbyggnaden av elbilsamhället världen över. Den svenska industrin har goda förutsättningar att dra nytta av den expansionen. Det hävdar Vinnova i en nyutgiven rapport.
Mjukvarubolaget Enea fick se sin vinst snudd på raderad under 2009, och omsättningen minskade med 15 procent eller 140 miljoner kronor. Men inför 2010 säger ledningen att företaget blivit mer konkurrenskraftigt och har bättre intjäningsförmåga.
Även om marknaden för alla typer av kontraktstillverkare, både EMS och ODM, spås växa med 7,8 procent i år till 280,8 miljarder dollar, finns det stor osäkerhet i prognosen. Och bäst kommer det att gå för ODM-företagen, skriver analyshuset Isuppli.
För tre år sedan gick startskottet för ett kiselkarbidprojekt med Transic i spetsen som siktar på att ta fram en kraftmodul för framtida hybridfordon. Nu är modulen klar – den klarar 1200 V och uppåt 100 A.