JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 7 juni 2020 VECKA 23
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Tesla snabbladdar med 120 kW

Tesla Motors grundare Leon Musk gjorde i går ett uppmärksammat utspel om Teslas egna snabbladdare Tesla Supercharger. Effekten ska höjas till 120 kW, en laddning upp till 50 procent ska bara ta 20 minuter - och allt är gratis!
- Det är gratis nu och det kommer att vara gratis för alltid för Model S-ägare, sa Leon Musk i en videointervju på torsdagen när han annonserade de ambitiösa utbyggnadsplanerna för Teslas eget snabbladdningsnät i USA och Kanada.

Läs pressmeddelandet och se intervjun med Musk. (Länk)

I dag finns det bara 8 stycken Supercharger-stationer för den nya Tesla Model S i USA - sex i Kalifornien och Nevada och två på östkusten mellan Washington och Boston.

Innan sommaren är slut kommer antalet att trefaldigas till 27 stationer och inom sex månader kommer alla större städer att få snabbladdare.

I vinter kommer en Model S-ägare att kunna bila från kust till kust på Interstate 80 och tanka gratis var tredje timme.

- Res genom landet, besök dina vänner och glöm plånboken hemma, säger Elon Musk i intervjun.

Under nästa år kommer Supercharger-nätet att byggas ut så att det täcker 80 procent av USA och Kanada och 2015 98 procent, lovar Musk. Det handlar om 480 snabbladdningsstationer med flera laddstolpar på varje station.

De flesta stationer kommer att drivas av solpaneler.

Elon Musk har också flaggat för en snar utbyggnad av Supercharger i Europa. Han har lovat elbilslandet Norge att få vara med från början.

De nya snabbladdarna fungerar bara på den nya bilen Tesla Model S och då bara på 85 kW-versioner  eller en modifierad 60 kW-version.

De tankar likström från laddstolpen direkt ned i batteriet.

I dag är effekten på laddstolpen 90 kW men Elon Musk talar nu om att man kommer att öka effekten till 120 kW för att kunna komma ned i 20-22 minuters snabbladdning för att fylla batteriet till 50 procent. Med dagens Supercharger tar det upp till 40 minuter.

Även i Model S finns en ombordladdare som omvandlar växelström till likström, men den nya Superchargern, som laddar med likström direkt, tar sig förbi ombordladdaren och går direkt på batteripaketet.

Som en jämförelse till Teslas Supercharger kan man ta den japanska snabbladdningsstandarden Chademo, som används av japanska elbilar som Nissan Leaf och Mitsubishi I-miev och som nu håller på att byggas ut i Europa uppbackat av Renault, moderbolaget till Nissan.

Chademo är en likströmsladdare där omvandlingen från elnätets växelström till batterianpassad likström sker i laddstolpen. Effekten på Chademoladdarna är 50 kW.

Den tyska bilindustrin däremot satsar på den nya combo-tekniken där bilar kan snabbladdas med antingen växelström eller likström.

Det kommer alltså att finnas tre snabbladdningtekniker i Europa om några år.

Läs också om ABB:s nya 400 kW snabbladdare för elbussar. ABB-laddaren laddar upp batteriet på 15 sekunder. (Länk)
MER LÄSNING:
 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)