Med automatisk montering och produkter konstruerade efter produktionsutrustningen ska slutmonteringen av elektronikprodukter flyttas från låglöneländer i Asien till Sverige. Det hoppas forskare på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, och elektroniktillverkaren Easy-Living.
Förbränningen i en bilmotor kan kontrolleras betydligt bättre med en ny detektor som fäst på tändstiften. Det menar forskare hos Ford som utvecklat tekniken.
De FPGA-kretsar Xilinx lanserar nästa år kräver mycket mer än bara syntes och simulering. Därför har företaget lierat sig med IBM, Mentor Graphics, Synopsys, Wind River och Mathworks.
Branschorganisationen Infiniband har släppt sin första version av specifikationen. Nu kan systemutvecklare på allvar börja konstruera enligt den nya I/O-standarden.
Utvecklingen av nya sensorer i Sverige måste samordnas, framför allt måste kontakten mellan högskolans forskare och sensortillverkare bli bättre. Den slutsatsen drar Sveriges Provnings och Forskningsinstitut (SP) i en rapport framtagen för Nuteks räkning.
Anders Sivard är inte blyg. Han är vd på det tämligen nystartade konsultföretaget Bitsim, och han har lagt ribban högt. - Om fem år ska vi vara störst i Europa, säger han.
Om man byter ut sina DSPer och mikroprocessorer mot en enda FPGA får man en rad fördelar. Lösningen blir bland annat mindre, billigare, effektsnålare, mer högpresterande samt snabbare att ta fram. Det som hindrar ett teknikskifte är okunskap och tradition.
Nästa år blir förmodligen året då både Altera och Xilinx introducerar avancerade processkärnor som inbyggda hårda block i sina FPGAer. Redan nu finns dock färdiga mjuka kärnor att få för inbyggnad.
Göteborgsföretaget Unjos specialitet är motorstyrning. Några hyllprodukter har man inte. Istället bygger företaget kundanpassade system baserade på FPGA-teknik.
Hitachi Europe släpper ett nytt mulitimediakort med en datalagringskapacitet på 64 Mbyte. Kortet ger möjlighet till längre inspelningstider och förbättrad bildbehandling
De programmerbara logiska kretsarna blir allt grindrikare samtidigt som priserna sjunker. Men det är fortfarande de mellanstora kretsarna som lockar flest konstruktörer.