- Vi har gjort en sensor som mäter UV-strålning och talar om hur mycket strålning bäraren totalt har fått på sig under till exempel ett badpass. Vi hoppas kunna hitta något företag som vill tillverka och sälja den också, säger Jan Wipenmyr som är ansvarig för Imegos utveckling av optiska sensorer.
Prototypsensorn är omkring 50 mm i diameter och 8-9 mm tjock, och Jan Wipenmyr tror att den skulle kunna säljas för mellan 200 och 400 kronor i handeln. Lämpliga tillverkare tror han är företag som säljer badkläder eller speciella solskyddskläder (inte så vanliga i Sverige, men det finns platser på jorden där det går att sälja sådana).
En speciell finess är att sensorn, åtminstone i färdigt skick, ska tåla både solkräm och vatten. Om man smörjer in den och dessutom har den på sig när man badar kommer den så att säga automatiskt att ta hänsyn till hur vatten försämrar solkrämens skyddsförmåga.
Idén till solsensorn uppstod inom Imego, och företaget har utvecklat den på egen bekostnad. Med tre syften, enligt Jan Wipenmyr:
- Förutom det kommersiella syftet vill vi visa vad Imego kan göra, dessutom är det bra att ha någonting publikdragande att visa upp på mässan.
Den tekniska landvinning som Imego har gjort är, enligt Jan Wipenmyr, konsten att lägga optiska filter på dioder, så att det går att tillverka sensorer för olika våglängder. Dessutom till ett rimligt pris. Displayen som upplyser om mängden UV-strålning är också specialtillverkad, av Swedish LCD-Center i Borlänge.
Lennart Pettersson