JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Northvolt bygger en battericellsfabrik åt Volvo intill Volvo Cars befintliga bilfabrik i Göteborg efter att ett flertal orter har tävlat om att få etableringen.

Att Torslanda vann är inte helt oväntat på grund av närheten till Volvos produktion. Lokaltidningen Göteborgsposten snappade dessutom i höstas upp en ritning på fabriken i en bygglovsansökan.

Men nu är alltså beslutet spikat och officiellt. Markarbetena för fabriken ska starta senast under september i år. Fabriken ägs gemensamt av Northvolt och Volvo Cars. Investeringen är på 30 miljarder kronor.

Batterifabriken blir granne till en befintlig fabrik där Volvo Cars idag tillverkar 1250 bilar om dagen. Batterier ska kunna börja langas över till grannen år 2025. Den fulla kapaciteten på 50 GWh ska nås år 2027. 

Dividerar du 50 GWh per år med 1250 bilar per dag så blir det drygt 100 kWh per bil. En halv miljon bilar skulle få exakt 100 kWh vardera. Alla batterier ska gå till helektriska bilar av märkena Volvo och Polestar. 

Batterifabriken ska ge uppemot 3000 direkta jobb. Rekrytering av operatörer och tekniker startar på allvar år 2023.

Även utveckligen för tillverkningen sker i Göteborg. Det meddelades i december.

– Satsningen på en batterifabrik på Hisingen gör ett av Europas starkaste fordonskluster ännu mer attraktivt, kommenterar Patrik Andersson, vd för Business Region Göteborg, i tidningen Dagens Nyheter.

Chef för bygget är en topprekrytering: Adrian Clarke. Det är hans tredje gigafabrik. Fram till december ledde han byggandet av Teslas gigafabrik i Berlin och innan det Teslas första gigafabrik i Nevada.

Northvolts första gigafabrik i Skellefteå ska inleda kommersiella leveranser i år. BMW, Fluence, Scania och Volkswagen är några av de kunder som hittills beställt batterier för 30 miljarder dollar från Skellefteå.

Sverige är en stark kandidat till en tredje gigafabrik, som i så fall byggs av norska Freyr i Svenljunga, tio mil från Torslanda.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus