JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Rebaba: Batterier bättre begagnade

I sitt tidigare liv sprängde de batterier åt Northvolt och anpassade Teslabilar  för de norska fjäll­vägarna. Nu jagar de begagnade elbilsbatterier och bygger energilager av dem.

Felix Kruse och Paula Runsten grundade Rebaba så sent som förra sommaren och förbereder just nu sina första pilotinstallationer. De ska ske under det kommande året.

De plockar ut ­battericellerna ur elbilar och bygger batterirack, som de installerar i industrier och fastigheter.

De är inte ensamma om idén att bygga batterilager av begagnade batterier – second life-batterier. Inte i Europa eller ens i Sverige. 

Felix
Kruse

– Det är superkul att många kollar upp hur man kan använda begagnade batterier, säger Felix Kruse.

Marknaden är så stor att inte en enda leverantör kan täcka allt, menar han.

Vissa experter – och konkurrenter – ­dissar konceptet och hävdar att batterilager ska tillverkas av färska celler direkt från fabriken, skräddarsydda i sina recept för just batterilager. 

Och det är inte så att det är en enkel match att jobba mot begagnat. Bilmärkena har sina egna systemlösningar och kommunikationsprotokoll – ibland företagshemligheter – som Rebaba kan behöva byta ut och koppla sig runt.

Företaget adderar sina egna batteristyr­system (BMS) och,  betonar Felix Kruse, speciella brandskyddsceller för säkerhet.

– Allt handlar mycket om säkerhet. Det här är gamla elbilsbatterier. Man vet inte hur de körts under sitt första liv. Så man måste vara väldigt försiktig med hur man bygger dem.

Medgrundaren Paula Runsten är expert på batterisäkerhet. Hon brukade testa batterier åt Northvolt. 

– Hon började på Northvolts testlabb 2021. Där sprängde hon batterier, berättar Felix Kruse.

Även Felix Kruse har jobbat på Northvolt, med bland annat sourcing. Men de känner varandra redan sedan univer­si­tetstiden, som maskin­ingenjörer.

Paula Runsten medverkade i universitetets elbilsteam. Hon jobbade senare för Tesla i Norge med prototypbilar som anpassades för nordiskt klimat.

De två gjorde sitt exjobb i Indonesien tillsammans under ett halvår, kring second lifebatterier. Då handlade det om att bygga off­grid-elnät med hjälp av sol­celler och batterier från elbussar.

I Sverige och hela västvärlden är offgrid en ännu liten tillämpning.

Däremot är det allt fler länder som hoppar på trenden med energilager. De byggs av stora och små aktörer för att bland annat ­effektivisera förnybar energi och för att balansera elnätet. Stora och små batterilager står just nu på kö jorden runt för att få koppla in sig. 

Felix Kruse ger ett exempel på en av ­Rebabas pilotkunder: en logistikanläggning med solceller på taket som får en batteriinstallation. Den ska kunna halvera sina kostnader genom att flytta dagssol till kväll och natt.

Som bonus kopplar Rebaba in batterierna på elnätet för att leverera stödjänster – en snabbt föränderlig marknad som tidvis gett extremt goda inkomster. 

Potentiella kunder finns generellt inom fastigheter och industri. Och laddstationer, som använder batterier som mellanlager för flexibilitet mot elnätet och för att kunna ladda fler bilar snabbare.

Även fastighetsinstallationer kan handla om att öka toppeffekten på snabbladdning.

Jordbrukare är en spännande kund.

Privat­kunder är inte en kundgrupp som Rebaba vänder sig till idag.

– Bara business-to-business. Men vi har faktiskt lite roliga projekt på gång.

Varifrån får ni battericeller?

– Det finns en massa Teslor och andra elbilar i Norge. Vi får tag på dem via kontakter.

Han vill vara lite hemlighets­full men avslöjar att en av kontakterna är batteriför­medlaren Cling systems som har 3,5 år på nacken men idag väl närmast är att betrakta som en veteran i det svenska batteri­ekosystemet.

Rebaba är bara fyra anställda och mycket av ingenjörskompetensen ligger hos partners.

– Vi tycker om samarbete och vi har leve­rantörer som har mycket erfarenhet. Vi ser oss själva som navet i en leverans­kedja. Det skulle vara en stor utmaning att försöka ­bygga ­batterisystem utan samarbeten.

Många säljer batterilager. Hur pitchar ni er i konkurrensen?  

– Mycket handlar det om återbruket i sig. Det finns livscykel­analyser från IVL som visar att du kan spara stora mängder koldioxidutsläpp, 100 kg CO2 per kWh, på att använda begagnade batterier.

– För det andra utvecklas och byggs allt i Sverige. All teknik finns här. Ingen som kan komma in utifrån och styra.

– Och så har vi kostnadsfördelar. Inte mot Kina, men mot europeiska aktörer. På grund av att vi använder begagnade batterier.

BILD: Ludvig Karlberg, Paula Runsten, Felix Kruse. FOTO: Jakob Johansson.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)