JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Allt du vill veta om Northvolt och batterifabriker

Många frågor har väckts sedan Northvolt satte ner foten i Torslanda för sin nästa batterifabrik. Svaret på de flesta finns i Elektroniktidningens arkiv.

Är Northvolt en stor grej?

Det är ovärderligt för svensk industri att Northvolt leder etableringen av en europeisk batterindustri. Under de senaste åren har det dykt upp många efterföljare – tre dussin batterifabriker planeras i Europa efter Northvolt. Det gynnar även utveckling av andra industrier inom hela ekosystemet för batterier och elektrifiering.

Vad är det som händer?

Elektrifieringen ökar efterfrågan på elbilsbatterier med magnituder. Batterifabriker brukade producera kanske högst en Gwh per år. De nya fabrikerna producerar tiotals GWh. 

Elbilsbatterier brukade vara en hyllprodukt som levererades av sydkoreanska, japanska, taiwanesiska och kinesiska bolag.  Biltillverkarna satsar nu allt på att säkra tillgången till batterier för sin egen del, för att inte komma efter när elbilsmarknaden etableras. De stora tar egen kontroll över produktionen – Northvolt och andra hjälper dem att komma igång. 

Går alla batterier till elbilar?

Även energilager och andra elnätsfunktioner som behöver batterier växer dramatiskt men den tillämpningen blir en magnitud mindre än tillämpningen i elbilar, tror de flesta. 

Varför byggs batterifabriker i Europa?

För att batteriproduktion är en bra affär, för att batteriproduktion nära bilproduktionen är mer lönsam och snällare mot klimatet, och för att EU vill ha en oberoende fordonsindustri.

Vilka bygger i Europa?

De etablerade asiatiska jättarna bygger även i Europa. De utmanas av europeiska nya företag. Biltillverkare bygger i samarbeten med de två förstnämnda.

Läs i Elektroniktidningens arkiv om utmanarna Freyr, Morrow, Britishvolt, Verkor, Italvolt, Battchain, Phi4tech.

Går det att konkurrera med Teslas gigafabriker?

Ja. Tesla leder utvecklingen på många fronter, men framgångsrecepten kan kopieras. Northvolts grundare kommer från Tesla, liksom chefen för Torslandafabriken och han har  färsk erfarenhet av samma jobb på två Tesla-gigafabriker.

Europeerna kan liksom Tesla rida på expertis från de asiatiska batterijättarna. Sverige, EU och etableringsorterna hjälper ivrigt till med finansiering, rådgivning, förmedning, infrastruktur, och annat. God industrialiseringskompetens finns i Europa.

De batterier Northvolt bygger idag – är de konkurrenskraftiga i morgon med tanke på utvecklingen?

Northvolts affär är redan i hamn. Northvolt har sedan länge sålt kommande årsproduktioner från Skellefteå, för en prislapp som är många gånger högre än vad anläggningarna kostar att bygga. Volvo köper produktionen från Torslanda. 

Att Northvolt är tidigt ute ger företaget en guldsits under dess första två, tre år. Kunderna behöver batterier omgående. De kommer inte att rulla tummarna i väntan på eventuell ny teknik som kan vara mogen för volymproduktion om ett decennium.

Inte heller de tre dussin gigafabriker som planeras i Europa efter Northvolt behöver antagligen oroa sig. Alla har de liksom Northvolt redan knutit starka band till kunder. Snarare än att bli konkurrenter kommer de att dela på en växande kaka under sina första år.

Kan Northvolt anpassa sig till nya sorters batterier?

Vad gäller massproduktion av batterier för fordon  kommer litiumjonbatterier garanterat att dominera detta decennium och har en god chans att dominera även nästa. 

Det tar många år att gå från teknik som fungerar i labbet till teknik anpassad för volymproduktion. Det är extra svårt att tävla mot gigantiska investeringar som redan är gjorda. 

Finns arbetskraft?

Produktionen startar inte förrän 2025, så det finns gott om tid till rekrytering och utbildning. Anläggningen  i Torslanda blir tekniskt en blåkopia av Skellefteå och även uppgiften att rekrytera går i repris.  Allt som Northvolt ska göra nu i Torslanda har bolaget redan gjort i Skellefteå. 

Northvolt adresserade rekryteringen för Skellefteå tidigt med stöd av kommun, region, universitet, arbetsförmedling och utbildningsväsen. Det har startas nya utbildningar och ny forskning i Sverige för Northvolts räkning för olika kompetenser.

Kvalificerad arbetskraft rekryteras utomlands, särskilt för uppstartsfasen. Därefter kan kompetensen bootstrappas. Lärlingarna från första produktslinan i Skellefteå blir veteraner till andra produktionslinan. Torslanda kommer att kunna rekrytera nyckelkompetens från Skellefteå. 

Gigafabriksarbetare är en eftertraktad merit globalt att ha på sin cv just nu. 

Läs Elektroniktidningens reportage ”Utbildning för jobb som inte finns” från i somras.

Vilka utmaningar finns för Northvolt?

Nummer ett för hela branschen är tillgång till råmaterial. I Kina kostar litium fem gånger mer idag än för ett år sedan. Mineraler finns i överflöd, men det tar åratal att starta utvinning. Ökande priser kan komma att bromsa upp elektrifieringen.

Det bästa för klimatet och kostnaderna är lokal utvinning, men gruvdrift sätter spår i naturen och det finns mycket lokalt motstånd i Europa. Nyligen kom ett bakslag när Serbien efter protester stoppade planer på utvinning i Europas kanske största litiumfyndighet.

Försvaret vill stoppa en vindkraftspark som skulle gett el till Torslandafabriken?

Det är en dålig nyhet för klimatet när förnybar el inte får ersätta fossilel. Det hindrar inte Northvolts produktion – Göteborgs energi försäkrar att elförsörjningen dit är säkrad – men kan sänka värdet på den om anläggningen därmed får en sämre elmix och EU straffskattar batterier efter deras klimatavtryck.

Vad gör de etablerade batterijättarna?

De skalar upp dramatiskt, även i Europa. De kommer fortsätta att vara störst i Europa och globalt i många år till. De gigafabriker som redan producerar i Europa drivs av gamla jättar.

Vad händer i USA?

USA är lite senare i starten än Europa, med undantag för Tesla. Fordonsjättarna bygger egna fabriker i samarbeten med asiatiska jättar. Här finns intressant nog inga uppstarter motsvarade de europeiska. Istället gör norska uppstarten Freyr en inbrytning i USA och brittiska Britishvolt gör en i Kanada. Även Northvolt sneglar mot USA och till och med Asien.

USA verkar ha lite lättare än Europa att säkra egen råmaterialutvinning

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)