Det Lundabaserade kameraövervakningsföretaget Axis öppnar ett utvecklingskontor i Linköping för mjukvara. Planen är att sysselsätta ett hundratal personer inom några år.
Göteborgsbaserade millimetrvågsspecialsiten Gapwaves bad aktieägarna om 152 miljoner kronor. Nu står det klart att utfallet blev 110 miljoner kronor före emissionskostnader.
Artificiell intelligens behöver etiska riktlinjer, standarder, mer data att leka med och fler användare. Det anser regeringarna i Norden och Baltikum och organiserar sig för att genomdriva det.
Mjukvarans intåg i samhället kan närmast jämföras med när ångmaskinen eller elektriciteten kom. Samtidigt är det svårt att fånga värdet av mjukvaran för produktiviteten i ett företag. I en färsk kartläggning av mjukvarans roll och behovet av mjukvarukompetens i svenska företag visar det sig dels att överraskande många – mer än vart tredje tillfrågat företag – utvecklar egen mjukvara, dels att behovet av mjukvarukompetens skiljer sig stort mellan företagen.
I morgon visas den finska robotbilen Marilyn upp i tyska Ulm tillsammans med ytterligare fem autonoma bilar – alla med sina egna specialiteter. Marilyn kan navigera genom dimma och snöstorm, och ingår likt övriga demobilarna i EU-projektet RobustSense.
När Thinfilm Electronics i november bestämde sig för att avveckla delar av den svenska verksamheten såg några veteraner inom tryckt elektronik sin chans. De räddade tryckpressen i Linköping och startade Consensum Production, en av världens ytterst få kontraktstillverkare av tryckt elektronik.
Ett forskningsområde kallat ”probabilistiska beräkningar” kan komma att få nytt liv efter investeringar från Intel. Företaget vill se dina förslag på hur tekniken ska kunna ta sig från labbet ut i verkligheten. Det handlar om algoritmer som kan hantera osäkerhet.
Ett center med 100 anställda – på sikt 250 – ska utveckla algoritmer och elektronik för AI, elfordon och Internet of things. Det nya utvecklingscentret öppnas vid Infineons existerande faciliteter i Dresden någon gång innan årets slut.
Syntronic har under många år haft en egen fabrik i Sandviken för både kretskort och kompletta produkter. Den får nu sällskap av en volymfabrik i Kumla.
För tre veckor sedan presenterade Volvo sin första eldrivna lastbil, Volvo FL Electric, för lastbilar med en totalvikt på maximalt 19 ton. Nu följer företaget upp med en lite större modell kallad FE med en totalvikt på maximalt 27 ton.
Broadcom stämmer Toyota för patentintrång. Det är ovanligt med stämningar över den här branschgränsen och IP-analytikern Jacob Schindler tror att fordonsbranschen står inför en förändring när det gäller vem som tecknar licens med vem.
Distributören Digi-Key öppnar för direkt åtkomst av Ultra Librarian – ett biblioteksverktyg som omfattar EDA- och CAD-modeller i format som stödjer de flesta verktyg för kretskortskonstruktion.
Google Assistant kommer att bli röstgränssnitt till luftkonditionering, mediaspelare och textmeddelanden i Volvobilar. Volvo öppnar dörren för tusentals Android-appar att installeras och uppdateras under drift.
Biltillverkaren Volvo Cars och lastbilstillverkaren Volvo Lastvagnar ska börja dela fordonsdata i realtid för ökad trafiksäkerhet. Via ett molnbaserat system ska fordon från de två företagen kommunicera med varandra och varna förare för faror i omedelbar närhet av den plats de befinner sig.
Ubers självkörande Volvo såg kvinnan med cykeln på vägen, men kategoriserade henne som ett falsklarm. Uppgiften publiceras i tidningen The Information efter att ha läckt ut från Uber.
Nordix Foundation träder fram. Det är en nyetablerad nordisk stiftelse som säger sig vilja underlätta för företag och organisationer i regionen att använda öppen källkod för utveckling och innovationsprojekt. Tanken är att skapa ett nätverk med syftet att dela kunskap, ta del av expertis och dela kod.