JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. ADI vill leverera allt mer lösningar

ADI vill leverera allt mer lösningar

Carsten Suckrow – säljansvarig på Analog Devices i Europa sedan knappt två år – ser sig själv som en av de första tecknen på förändring inom företaget. Utan meriter inom halvledarvärlden fick han jobbet att vända säljorganisationens fokus från produkter mot lösningar.
− Kunderna vill ha mer integration, säger Dr Carsten Suckrow, när Elektroniktidningen träffar honom på en blixtvisit i Sverige.

Han ser sig själv som en viktig ingrediens i strategiförändringen, eftersom han genom åren varit med om att genomföra samma förändringsprocess inom Nokia-Siemens, som han närmast kommer ifrån.

Analog Devices, med säte i Boston, finns på 47 orter i världen, har 9 200 anställda, varav 5 000 ingenjörer, samt 60 000 kunder i världen, varav 15 000 i Europa. Förra året omsatte företaget snudd på 3 miljarder dollar, varvid en tredjedel i Europa. Under de senaste fem åren har ADI i genomsnitt investerat 500 miljoner dollar per år i F&U.
En led i detta är att i större utsträckning erbjuda moduler, byggda kring de egna kretsarna men ackompanjerade med kretsar från andra tillverkare. Dessa lösningar kommer i stor utsträckning att utgå från dataomvandlare, som är ADI:s paradgren med 48 procent av världsmarknaden, samt förstärkare som företaget också säger sig vara världsledande inom.

DSP:er och power management, som också är två starka produktområden inom ADI, strävar företaget däremot inte efter att bli ledande inom. Istället inriktar man sig på att kombinera dessa teknikområden med just omvandlare och förstärkare för att exempelvis bygga vassa signal-chain-lösningar.

− Vi har även ett tajt samarbete med företag som Xilinx som vi konstruerar referensdesigner med. Vi skapar färdiga lösningar. Det blir en sammanslagning av FPGA- och analogvärlden. Konstruktörerna kan alltså använda modulerna utan att testa och utvärdera enstaka komponenter.

I företagets förändringsprocess har även ingått att göra sig mindre beroende av konsumentmarknaden. För 5 år sedan slukade konsumentelektronik 40 procent av företagets försäljning. Idag är den siffran nere på drygt 20 procent.

− Skiftet har gjort att vi vuxit enormt starkt inom framförallt kommunikation och fordon. Det speglar också vår utveckling här, där kommunikationsområdet med kunder som Ericsson vuxit väldigt bra, säger Carsten Suckrow.

Framförallt påpekar han att ADI på senare tid har haft stora framgångar på transceiversidan inom kommunikationsområdet.
Likaså har det i Skandinavien byggts upp ett viktigt ekosystem kring just kommunikation.

− Ericsson är en stor arbetsgivare här, och viktig kund för ADI, men det finns också många små företag i Sverige som fokuserar på andra tillämpningar inom kommunikation (infrastruktur).

När det gäller fordonsområdet framhåller han samarbetet med Autoliv som framgångsrikt, medan det finns flera intressanta industri- och medicinteknikföretag såsom ABB, Maquet och Gambro.

− Framåt antar vi att marknadstillväxten i Europa kommer att hamna på i genomsnitt sju procent per år, men vi har vuxit med 10 procent under de senaste åren. Och vår intention är att fortsätta växa snabbare än marknaden, säger Carsten Suckrow.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)