JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
söndag 9 augusti 2020 VECKA 32

Fordonselektronik

KDPOF: Optiskt Ethernet för elfordon

Optisk plastfiber (POF) har utmärkt prestanda vad gäller påstrålade störningar (EMS) plus att den själv inte skickar ut några störningar (EMI). Den är okänslig för elektromagnetiska fält. Dessutom är den både galvaniskt isolerad och mekaniskt robust vilket gör den till det perfekta valet för användning i fordon.

Att bygga trehjulingar på franchise


Ritningarna kommer från Sverige. Men fordonen ska tillverkas i lokal regi över hela jorden. Det är planen för Clean Motion i Göteborg och dess batteridrivna trehjuling Zbee.

Självkörning med glidarstuk

Det finns många företag runt om i världen som utvecklar självkörande fordon. T-Engineering i Trollhättan tog avstamp i sitt kunnande om motorstyrning. Delar av tekniken som behövs för att göra fordonet självkörande kommer från externa leverantörer.

Cykelradar ska förbättra trafiksäkerheten

Kan man ta ett radarsystem utvecklat för bilar och applicera det på en cykel? Och hur uppmärksammar man cyklister och bilister på faror? Forskningsprojektet Sebra har visat att det förstnämnda fungerade alldeles utmärkt men att det inte är helt enkelt att utforma ett varningssystem som är entydigt.

Volvo lovar oövervakad självkörning år 2022 

Volvobilar på plattformen SPA 2 kommer att år 2022 kunna köra på egen hand utan övervakning på motorväg. Det säger företaget i ett pressmeddelande.  

Audi A8 skjuter upp kökörningen

Audi blåser av projektet att addera automatisk kökörning till den nuvarande generationen av Audi A8.

Jönköpings stombusslinjer elektrifieras

Efter ett lyckat pilottest får Jönköping 45 nya elbussar och ABB installerar tio stycken pantografladdare på 450 kW.

GM lägger ner bildelningstjänst

General Motors nordamerikanska bildelningstjänst Maven släcks ner. GM konstaterar att tjänsten, som startades 2016, inte är lönsam. Corona blev droppen.

Första finansiering klubbad för elfordonscentret

Energimyndigheten beviljar 575 miljoner kronor i stöd till det svenska testcenter för elektromobilitet som planerats sedan 2017. 

Acconeer utvecklar sin radarteknik med japan

Svenska Acconeer – som utvecklat en radarsensor med hög precision – har ingått ett avtal med japanska Alps Alpine. Avtalet är värt 70 miljoner kronor för Acconeer och innebär att företagen gemensamt ska utveckla sensorteknik med sikte på bil-, industri- och konsumentområdet.

Infineon beställer prototyper av svenska Gapwaves

Göteborgsföretaget Gapwaves ska utveckla antennprototyper för 77 GHz bilradar till tyska Infineon. Prototyperna ska levereras under årets andra kvartal. Ordern är värd cirka en halv miljon kronor.

Volvo och Daimler satsar 13 miljarder på bränsleceller

Volvokoncernen och Daimler Truck bildar ett samriskbolag för att utveckla och kommersialisera bränslecellssystem till tunga fordon. Företagen satsar tillsammans 13 miljarder kronor i det nya bolaget som de ska äga lika stora delar av.

Fordonsindustrin mjukstartar

Efter ungefär fyra veckors stopp börjar den svenska fordonsindustrin att dra igång produktionen igen. Bland annat öppnar personbilstillverkaren Volvo sin fabrik i Torslanda idag.

En förare fjärrstyr flera lastbilar

Einrides lastbil kallas självkörande men behöver hjälp av en fjärrchaufför för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Nu har företaget tillsammans med DB Schenker i Jönköping visat att en fjärrchaufför kan ha ansvar för mer än en lastbil samtidigt.

Lunds elbil ansöker om rekonstruktion

Redan i november stod det klart att elbilsföretaget Uniti behövde mer pengar. Nu avslöjar nyhetssajten Breakit att företaget ansökt om rekonstruktion.

NXP utvecklar självkörning på EU-processorn

NXP investerar 8 miljoner euro i franska Kalray och dess massivt parallella processorfamilj MPPA. Nästa generation av NXP:s självkörningsdator Bluebox kommer att använda MPPA.

Volvo och Veoneer delar på mjukvarubolaget Zenuity

För ett år sedan avslöjade Veoneer att fordonssäkerhetsföretaget utvärderade om Zenuity – som ägs tillsammans med biltillverkaren Volvo – behövde byta fokus. Nu står det klart att mjukvaruföretaget delas upp i en del för avancerat förarstöd – som tas över av Veoneer – och en för självkörning – som hamnar hos Volvo.

Kraft som ger redundans på sjön

Den svenska kraftspecialisten Powerbox släpper ett kraftaggregat för marin motorstyrning. Det har två isolerade utgångar med en total effekt om 540 watt. Siktet är ställt på redundant strömförsörjning i säkerhetskritisk utrustning.

Högskolan Väst laddar med fordonsfokus

Högskolan Väst i Trollhättan drar igång en ny utbildning – Elektroingenjör Fordon. Den är treårig och har framförallt fokus på elektrisk framdrivning av fordon.

Haldex drar ner kraftigt i Landskrona

Från måndag permitterar fordonsunderleverantören Haldex flertalet anställda i Landskrona – totalt cirka 250 personer. Syftet är att anpassa verksamheten till dippen i efterfrågan som följt av Coronapandemin.

 
Här får du våra nyheter gratis
• Tidningen, i brevlådan (länk).

• Dagligt nyhetsbrev (länk).

245
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)