I november annonserade tyska Infineon planer på en halvledarfabrik i Dresden för blandsignal- och kraftkretsar. Nu har förhandlingarna kring subventioner kommit så långt att styrelsen gett sitt klartecken.
Det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige arbetar för ökat uppkopplande av prylar i offentlig sektor. Programkontoret finns vid Uppsala universitet och söker en ny chef.
Efter fyra år som 5G-strateg och nätverkschef tar Ericssonveteranen Ulf Ewaldsson steget upp och blir teknikchef på den amerikanska mobiloperatören T-Mobile.
5G med network slicing och positionering är två funktioner i Ericsson och Telias färska innovationsprogram Northstar. Först ut blir testbanan Astazero där fokus ligger på fordonsindustrin.
En miljardär, Lars Helge Helvig, ligger bakom nästa norska fabrik för litiumjonbattericeller. Vid sin sida har han den tidigare vd:n för norska cellfabriken Morrow, Terje Andersen.
Standardiseringsgruppen bakom Bluetooth har släppt ett tillägg som gör det möjligt för den trådlösa tekniken att erövra hyllkanten. Idag används proprietära lösningar för kommunikationen till digitala hyllkantsetiketter.
Bara en bråkdel av alla kontor, affärslokal och arenor har bra 5G-täckning. För att underlätta utbyggnaden av 5G på platser som dessa lanserar Ericsson två nya radiolösningar och en mjukvara.
Slovakiska Inobat har fått en kinesisk partner, Gotion, för en Europeisk gigafabrik på 40 GWh. En av orterna som diskuteras ligger i centrala eller östra Europa.
Om du arbetar inom hållbar mobilitet så kan det finnas plats för dig på Volvo Group Camp X i Göteborg där det nu öppnas ett nytt spår kallat Incubator.
Investmentbolaget JIP har efter en utdragen process säkrat lån som gör det möjligt att köpa ut Toshiba från börsen för 15,2 miljarder dollar. Det finns dock inga garantier för att affären går i lås.
Högre energipriser och en mer avancerad processnod än först tänkt är enligt tyska Handelsblatt två orsaker till att Intel vill ha cirka 10 miljarder euro i subventioner för att bygga ett fabrikskomplex i Magdeburg.
Den blivande nya ägaren till det första brittiska gigafabriksprojektet, Recharge, har har redan skridit till verket och skrivit kontrakt med en litiumleverantör, Tees Valley Lithium. De har något gemensamt.
Den europeiska miljölobbyorganisationen Transport & Environment har testat utsläppen från tre laddhybrider och funnit att de är betydligt högre än vad marknadsföringen säger. Med tanke på det borde stater inte klimatsubventionera dem, är slutsatsen.