Ett batteri är bara förbrukat till en femtedel när det tjänat ut i en elbil. Det finns idéer till hur de sista elektronerna ska kunna sugas ut. Ett projekt på MDH samlar idéer och det projektet får nu en fortsättning.
Koteshwar Chirumalla |
År 2030 kommer flera miljoner ton elfordonsbatterier att ha nått slutet av sin livslängd.
– Frågan "vad kan vi göra med dessa uttjänta batterier" uppstår eftersom de är potentiellt farliga och innehåller kritiska råvaror, säger Koteshwar Chirumalla.
Projektet Recreate har pratat med intressenter och byggt upp kunskap. Resultaten putsas just nu inför publicering i vetenskapliga tidskrifter.
Samtidigt startar projektet Circulate (Cirul8) som en fortsättning med en större budget – tio miljoner kronor i anslag från KK-stiftelsens program Synergi.
– Vi kommer att ha ett särskilt fokus på sofistikerad digital teknik för cirkularitet, berättar Koteshwar Chirumalla, som fortsätter som projektledare.
Circulate innebär även att en ny forskningsprofil kring ”cirkularitet och elbatterier” skapas vid MDU. Projektpartners är Volvo CE , Epiroc, Svealandstrafiken, Northvolt, ABB E-mobility, KPRO, IBM, Cling och Canary Bit.
Circulate har tre teman:
- Cirkulära affärsmodeller som möjliggörs av digitalisering
- En plattform för digitala tvillingar för cirkulära batteritjänster
- Smart monitorering av batteriers prestanda