JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Intervju – Elektroniktidningen
söndag 13 juli 2025 VECKA 28

Nyheter

Säkerhet och prestanda är nyckelord när Arm gör en nysatsning på att få in sina processorer i självkörande fordon. 

Under knappt två år har Energimyndigheten fördelat 33,4 miljoner kronor till svenska länsstyrelser – pengar ämnade att stötta lagring av egenproducerad miljövänlig el där hemma. Nu pytsar myndigheten in ytterligare 5,3 miljoner i potten.

24 sekunder – det är den tid det tar för roboten att plocka en paprika. Det fyraåriga EU-projektet Sweeper avslutas och ett spinofföretag startas i Nederländerna för att minska svinnet och få ner skördetiden till tio sekunder.

Under fem år ska tyska bildelstillverkaren ZF Friedrichshafen investera 12 miljarder euro på e-mobilitet och autonom körning. Ett av projekten är en elektrisk förarlös leveransbil kallad Innovation Van.

Alstom, Volvokoncernen och NCC vill gemensamt bygga en elväg i Västsverige. Det handlar om en demoanläggning som ska integreras i en allmän väg. Beskedet kommer ett halvår efter att världens första elväg med skenor i vägen invigdes på allmän väg utanför Arlanda – ett projekt NCC varit djupt engagerat i.

Roboten varierar sättet att röra sig, prata, gestikulera och föreslå samtalsämnen, beroende på vilken individ den interagerar med. Tekniken utvecklas på bland annat Örebro universitet och ska nu testas på ålderdomshem i England och Japan.

Epishine utvecklar och tillverkar organiska solceller som är böjliga, formbara och trycks på återvinningsbar plast. Nu flyttar företaget sin verksamhet till tillväxtmiljön Ebbepark i Linköping för att där expandera.

Redan i början av nästa år ska kinesiska BAK Battery börja tillverka litiumjonbatterier baserade på den teknik som amerikanska Cadenza utvecklat. Bakom företaget finns Christina Lampe-Önnerud och hennes man Per Önnerud.

Stjernberg Automation köper Gods (Global Operating Drones Sweden, G.O.D.S.) som utvecklar plattformar för bland annat jordbruksdrönare och servicerobotar.

Japanska Renesas är en jätte på styrkretsar men har hittills haft en restriktiv inställning till att licensiera dem som IP-block. Nu blir det ändring på det.

Eldriven godstransport ökar sakta men säkert i Europa. Det konstaterade en norsk och en fransk forskare på Chalmers seminarium om elektromobilitet i förra veckan.

Efter USA och Australien stoppar nu även Indien Huawei och ZTE från att delta i utbyggnaden av 5G-näten. Beslutet gynnar bland annat Ericsson och Nokia men väcker också kritik.

Franska Kalray har porterat sin multiprocessor MPAA till Apollo, kinesiska Baidus öppenkodsplattform för självkörande fordon.

EU-iniativet Innoenergy utlyser en tävling med 100 000 euro i prispotten till innovativa uppstartsföretag inom området ellager.

Forskningsinstitut är inte bara till för storföretag. Även mindre bolag kan snabbt få hjälp med att utveckla nya produkter. Det har ­Göteborgsbaserade Setek visat tillsammans med Swerea IVF inom ramen för EU-projektet Smarter Si. 

Vera – trailerdragaren utan förarhytt – har väckt uppmärksamhet. Men den är bara en av komponenterna i en systemlösning för lokal logistik som just nu utvecklas på Volvo trucks.

Bottnätet Mirai härjar fortfarande på Internet. Men dess skapare har rekryterats av den amerikanska polismyndigheten FBI.


 
Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)

KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus


5 banners varav 5 har onclick.