JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reportage

REPORTAGE

Fungerar antennen på biltaket som tänkt eller ­påverkas den av karossens utformning? Idag får man köra runt med fordonet för att besvara frågorna. Göteborgs­företaget Ranlos har utvecklat ett antennsystem som gör att testerna kan flytta in i labbet.

Lundaföretaget Combain Mobile har utvecklat en metod som automatiskt ger dig din position inomhus när du vandrar genom en byggnad med en Androidmobil. Nu ska företaget ta nästa steg. I ett nystartat Vinnovaprojekt är målet är att utveckla ett självlärande system som skapar inomhusnavigering i alla byggnader i världen.

Exjobbare och industridoktorander, en inkörsport till Europa plus finansiering. Det är några saker som EIT Digital erbjuder små och medelstora företag.

Northvolt, Ascatron, Ferroamp, Graphmatec, ­Corpower Ocean, C-Green och Altris är några av de svenska företag som EIT Innoenergy stöttat med pengar och kunnande. Men den EU-finansierade verksamheten driver också mastersutbildningar på bland annat Uppsala Universitet och KTH, och andra ledande universitet i EU.

REPORTAGE Norska Morrow ska bygga en 32 GWh-batterifabrik på norska sydkusten. Bolaget har statliga ägare och egen teknikutveckling. Elektroniktidningen har talat med vd Terje Andersen.

Britishvolt har bara ett år på nacken, men svensken bakom projektet, affärsmannen Lars Carlström, tror att han redan år 2023 kommer att basa för en brittisk gigafabrik för litiumjonbattericeller till elbilar.

REPORTAGE Tyska konsulten Umlaut ska hjälpa Freyr med konstruktionen av batterifabriken i Mo i Rana. I två år har Freyr sökt partners och snart finns pusselbitarna på plats för pilotanläggningen. 

När Texas Instruments för ett år sedan klippte banden med Avnet blev uppståndelsen stor. TI har byggt upp egna försäljningskanaler men använder också distributörer som Digi-Key, Mouser och Arrow. Flera av de stora halvledar­tillverkarna har slagit in på liknande spår men Tom Dahlén, Sverigechef på Arrow, ser inte detta som ett hot mot distributionen.

Mängder av videomöten och resestopp är tydliga konsekvenser av den pågående pandemin. För miljön är det toppen, men vad säger de som är berörda? Vissa är väldigt positiva ,för andra fungerar det sämre.

Initialt har den pågående pandemin inte slagit lika hårt som många inom svensk elektronikdistribution befarat. Någon värre komponentbrist har ingen av de till­frågade upplevt ännu, däremot varierar erfarenheten kring hur logistiken ­fungerat. Alla är dock överens om att de långsiktiga följderna efter att så många
nya ­utvecklingsprojekt lagts på is är oroande.

REPORTAGE Ett hundratal bolag övervakar sina tevesändningar från sändstationen hela vägen fram till tittaren – med hjälp av mjukvara från Agama i Linköping. 

Kontaktfri pekteknik var god hygien redan innan corona. Nu svämmar inkorgen över hos svenska Neonode.

Efterfrågan på värmekameror har gått spikrakt uppåt i takt med att allt fler länder drabbats av Coronapandemin. Det märks hos Flir i Täby som, trots att företaget ökat antalet skift i produktionen, har svårt att möta efterfrågan.

En HUD eller Head Up Display kan kosta från några hundralappar hos någon av prylkedjorna till tiotals miljoner kronor för ett stridsflygplan. Kistabaserade Optea ligger någonstans mittemellan med sitt system för skogsmaskiner, traktorer och andra arbetsfordon som körs av en operatör.


Ritningarna kommer från Sverige. Men fordonen ska tillverkas i lokal regi över hela jorden. Det är planen för Clean Motion i Göteborg och dess batteridrivna trehjuling Zbee.

Strax innan årsskiftet flög en drönare över Linköping med thaimat. Flygningen var helt autonom och gick bortom synhåll för individen med yttersta ansvaret på marken. Det var den första flygningen i sitt slag i Sverige och ett av flera lyckade tester när forskarteamet från Rise utvärderade drönaren, som de byggt inom
ett större EU-projekt.

För att utföra en drönartransport i Sverige krävs ett tillstånd från Transport­styrelsen. Det går att få för en särskild rutt vid ett enstaka tillfälle. Vi är däremot långt ifrån en verklighet där prylar och mat kan levereras ­kommersiellt i en stad.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)