Bristen på halvledare är katastrofal. Samtidigt vill jag ge en eloge till halvledartillverkare som förhindrar spekulation av egna produkter och successivt släpper ut bitar till kunder som har handlat förut, säger Patrick Wiström, marknadsansvarig på distributören Westcomp.
Pandemin med komponentbrist som följd har tvingat Volvo och Scania till veckolånga produktionsstopp. Men är fordonsindustrin mer drabbad än andra industrier? Och hur hanterar distributörer och kontraktstillverkare den pågående bristen? Elektroniktidningen har ställt samma frågor till fyra distributörer och två EMS:are. |
Hösten 2019 märktes en begynnande lågkonjunktur, därefter kom pandemin. Hur har dessa två faktorer påverkat er verksamhet?
– I slutet av 2019 kände vi av ett lugn, vi kunde andas. Sen kom pandemin. Det tuffade på bra till mars, men i april dog det fullständigt. Det var tvärstopp på alla projekt där slutkunden låg i Europa. Så fortsatte det fram till semestern, och då undrade vi vad som egentligen hände.
Westcomps affärsidé bygger på att sköta materialanskaffningen till sina kunder. Det betyder att företaget är integrerat i kundens inköp och beredningsprocesser och att inköpen görs under längre tidshorisont, jämfört med många komponentdistributörer.
Patrick Wiström |
– Så vi har en ganska stor orderbok, och den jobbade vi av under våren fram till semestern förra året. Därefter började det sakta men säkert gå uppåt, och nu är det fullständigt galet.
– Vi har en orderbok som ligger mer än 30 procent över all-time-high, som vi hade för tre år sedan. Det verkar som att det är lättare för kunder att släppa ifrån sig ordrar, de skjuter inte från höften utan vill verkligen säkra sin produktion.
Fordonsindustrin klagar över komponentbrist. Är den mer drabbad än andra industrier? I så fall varför?
– Nej, jag tror inte att den är mer ”drabbad” än någon annan. Det är bara det att fordonsindustrin inte har lärt sig att köpa elektronik. Det tror jag är en kort förklaring.
Patrick Wiström har varit med länge. Hans första allokeringen var under mitten av 1980-talet. Sedan dess har han hunnit med åtminstone två rejält bekymmersamma omgångar.
– Brister är inget ovanligt, det är vardag för oss som handlar med elektronik. Jagande är mer vanligt än ovanligt.
– Men det är klart att fordonsindustrin drabbas när den inte kan spelreglerna. Den har inte varit i elektronikbranschen så länge, vissa fordonstillverkare har köpt lite styrboxar och smådatorer som styr stolar och annat, men det tar underleverantörerna hand om. Problem uppstår när man inte beställer i tid, då får man inga grejer.
– Fordonssidan har mycket att lära av elektronikbranschen. Den behöver börja ta ansvar och ligga framme. Om det är 20 veckors leverans på en komponent, då måste du ta ansvar under 20 veckor. Har du 50 veckor, så måste du ta ansvar för det. Det fungerar inte att komma med en prognos och sedan flytta den fram och tillbaka, framförallt inte i elektronikbranschen.
Det är brist på komponenter och priset på material, komponenter och transporter har skjutit i höjden. Är det några typer av komponenter/leverantörer som sticker ut?
– Allt är inte drabbat, absolut inte. Just nu är det framförallt värst för halvledare, för något år sedan var det problem med motstånd och kondensatorer.
– Men för oss som levererar lösningar är dilemmat att vi kanske har tio olika grupper av komponenter som vi behöver till en kund. När vi har löst halvledarproblemet, då kommer nästa grupp, den som är nia på listan och så vidare. Om man säger att halvledare är katastrofala idag, så är de andra katastrof.
Samtidigt flaggar Patrick Wiström för hur viktigt det är att vara lojal för att tygla situationen som vi är i just nu.
– Det finns tillverkare och distributörer som prånglar ut material vid sidan av. En 5 cents-krets kan ju säljas för många dollar idag. Det är känt att vissa överbokar, och sedan har en egen tradingverksamhet vid sidan av.
Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen. Prenumerera kostnadsfritt! |
Beteendet har lett till att en del tillverkare kräver en så kallad NCNR, kort för Non-Cancelable, Non-Returnable eller Non-Cancelable, Non-Reschedule. På så sätt försöker halvledartillverkare minska spekulationerna.
– En allokering föder spekulativa affärer och trissar priserna grymt mycket. Det är inte seriöst.
– Texas Instruments är ett jättebra exempel på företag som har kommit betydligt längre än vissa andra av halvledardrakarna när det gäller att förhindra spekulation av egna produkter. Företagets produktion har sin takt och det släpper bitar då och då. TI har även valt att gå ut med färre kontakter på marknaden, vilket gör att företaget får större kontroll.
Vad är den största utmaningen i er verksamhet idag?
– Vi levererar kompletta anpassade kit till våra kunder så att de i sin tur har något att sälja. Den största utmaningen just nu är att hitta alla ingående komponenter för att kunna leverera till våra kunder.
– Det är ett jädrans pusslande och jagande. Det står ju inte still utan det finns en backlog på många företag, och då gäller det att komma åt det materialet.
Hur ser framtiden ut? Blir allt som förut eller har pandemin medfört bestående förändringar?
– Jag tror att framtiden ser bra ut och jag hoppas varje gång att man lär sig något, men jag tror att om vi om något år ser tillbaka så är det mesta som tidigare. Det byts så mycket folk i stora företag, och den eviga föryngringen i kombination med perioder av i princip obegränsad tillgänglighet på komponenter gör att vi tappar kunskap som leder till detta.
Denna gång är det dessutom svårt att lära av det som skett, menar Patrick Wiström, som inte hittat någon övertygande förklaring till varför dagens situation blossat upp.
– Jag har inte hittat den röda tråden denna gång. Det som skiljer sig mot tidigare är att vi har en pandemi, men jag har ändå inte hittat den verkliga orsaken. Ofta är det många sammanlagda småsaker, men det tror jag inte på denna gång för när allt har stannat av under en period borde det inte starta med stora brister. Du startar ju där du stannade.
Fler röster om komponentbristen |