JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reportage

REPORTAGE

Om man byter ut dagens mekaniska mikrobrytare i säkringsskåpet mot elektroniska brytare som dessutom kan mäta och styra strömmen går det att skapa helt nya tjänster. Som att fjärrstyra värmen.
Lösningen kommer från uppstartsföretaget Blixt som inom kort släpper ett utvecklingspaket för alla som vill experimentera med den nya tekniken.

Halvledare och hårt integrerade moduler för 5G eller WiGig ska bli svenska Sivers IMA:s framtida kassako. Likaså ser företaget en kraftig tillväxt inom fiberkommunikation – en kompetens som kom med fjolårets köp av skotska CST Global. Till nästa år ska den nya produktportföljen ta över, samtidigt som den gamla fasas ut.

Två elektronikkonstruktörer tröttnade på att allt mer av deras tid gick till underhåll och förvaltning av levererade konstruktioner. Istället utvecklade de ett sätt att identifiera och spåra en produkts ingående komponenter under hela livscykeln. Nu är Boråsföretaget Bipon i färd med att kommersialisera metodiken – som bland annat robotverksamheten på ABB visat intresse för – och för att skala upp söks en industriell partner.

Dagens kretsar innehåller funktioner som tidigare fanns utspridda i separata komponenter. Men hur verifierar man att systemkretsen fortfarande fungerar korrekt när det är dags att släppa ratten i en självkörande bil? IJTAG, eller Internal JTAG, löser problemet genom att extra register och logik adderas under konstruktionsfasen för att kretsen ska kunna testas under drift.

Blockkedjor, digitala tvillingar och kognitiv rådgivning – det är några trender Colin Williams på IBM ser i kristallkulan för industriell IoT.

Inom smalbandig yttäckande radio driver franska Sigfox något som mycket liknar en traditionell operatörs­verksamhet. Elektroniktidningen har pratat med Mats Landstedt, vd för IoT Sweden, som fått uppdraget att expandera det globala Sigfoxnätet till Sverige.

Tillförlitlig kommunikation är ett krav för att trådlösa sensornät ska accepteras brett inom industrin. Samtidigt måste energiförbrukningen hållas minimal i noderna när elkablarna klipps. Utmaningen inom forskningsprojektet Asis är att hitta metoder som uppfyller båda dessa krav.

Zenuity må vara ungt men har fått en flygande start i och med att Autoliv och Volvo lyfte över personal och kunnande inom mjukvara för förarassistans och självkörning. I praktiken innebar det att företaget redan från dag ett hade runt 300 utvecklare på kontor i Göteborg, München och Detroit.

REPORTAGE Ett gäng ingenjörer från Nokia, Microsoft, Nvidia och Intel utlovar de perfekta cyberglasögonen för VR, AR och allt däremellan. Dels ska de ha all skärpa ett människoöga någonsin kommer att behöva. Och dels ska de kunna mixa den virtuella och den verkliga verkligheten helt sömlöst. Elektroniktidningen har testat prototypen och träffat grundaren.

Backspeglar på lastbilar är stora för att ge föraren god sikt. Samtidigt begränsar de synfältet och har rejäla döda vinklar. I Sverige utvecklar Stoneridge ett kamerasystem som ska ersätta backspeglarna hos lastbilar. I sommar släpper företaget ett första system för eftermarknaden. Och om ett till två år väntas de första lastbilarna rulla ut med ett kamerasystem fullt integrerat.

När röstassistenten Amelia inte förstår vad kunden säger, skickas en inspelning till personal på Interactions corp i Massachusettes. Nyhetsbyrån AP har besökt några av de människor som täcker upp för den artificiella intelligensen där den inte räcker till.

De avstämbara externkavitetslasrarna lockade amerikanska Thorlabs att köpa krisande Radians Innova i januari 2004. Idag är de ersatta av andra egenutvecklade optoprodukter och verksamheten i Mölndal har vida passerat de nivåer som fanns före telekomkraschen.

REPORTAGE 23 företag håller tummarna för att Elon Musk har fel. De utvecklar nästa generation ljusradar, lidar, för självkörande fordon.

REPORTAGE  År 2007 spanns Leddartech av från kanadensiska optoforskningsinstitutet INO. Produkten var på den tiden 2D-lidar, det vill säga lidar som bara scannar i ett plan.

REPORTAGE Blackmore i Montana grundades 2016 av avhoppare från ett annat optoföretag där de utvecklat de grundläggande -komponenterna.

REPORTAGE  Innan 2018 är över kommer det att rulla autonoma fordon med lidar från Cepton på vägarna, några hundra stycken. Strategin är att snabbt få fram produkter som kan komma i skarp drift, snarare att fila på en generell lösning.

I fem år har Delsboföretaget Senseair och den japanska jättekoncernen Asahi-Kasei Microdevices, AKM, samarbetat kring en ny sensorgeneration – en liten, billig och energisnål ir-sensor som mäter luftkvalitet utan att göra avkall på prestanda. En stor utmaning har varit att ersätta den lilla glödlampan med en lysdiod. Nu är det avklarat. En ny sensorgeneration har just lanserats. Då köper AKM Senseair.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)