JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Efterfrågan på dyrare mobiltelefoner minskar och komponentbrist har stört produktionen av medeldyra mobiler. Det påverkar försäljningen negativt för Sony Ericsson under första kvartalet i år. Strategin att bredda utbudet mot mer lågprisbetonade produkter står fast.
Sony Ericsson tror nu att företaget under första kvartalet i år kommer att sälja 22 miljoner mobiltelefoner med ett snittpris på 120 euro. Det är lägre än i fjol, och samtidigt har FoU-kostnadernas andel av försäljningen ökat. Konsekvensen blir att vinsten inte når upp till förväntningarna, säger företaget idag i ett pressmeddelande.

Det är framför allt på paradmarknaden Europa där efterfrågan på de mer avancerade modellerna sviktar. Att därtill komponentbrist drabbat vissa telefoner i mellanprisskiktet har förstås inte hjälpt.

- Vårt mål att bli en av de tre största spelarna till 2011 står kvar, säger vd Dick Komiyama.

- Vi tänker i år lansera femton nya telefoner och introducera en Windows Mobile-platform. Vi förväntar oss att se de första positiva effekterna av dessa lanseringar under andra halvåret i år, säger han.

Det slutgiltiga kvartalsresultatet presenteras den 23 april.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)