Förra sommaren lät Stockholmsföretaget Einride rulla ut sin första prototyp av en förarlös fjärrstyrd batteridriven lastbil på vägarna. Ett år senare lanserar företaget en timmerbil i samma genre. Den är 50 procent mer kraftfull och utformad för att ta sig fram i vissa skogsmiljöer och på skogsvägar.
Snabbare utveckling av nya tekniker till elfordon, men även elektrifierade fartyg, luftfartyg och arbetsmaskiner. Det är ambitionen när Energimyndigheten får 200 miljoner kronor under fem år.
Vid årsskiftet klev Combitech in som majoritetsägare i det norska cybersäkerhetsbolaget Watchcom. I sommar har det svenska konsultföretaget tagit över resterande aktiepost.
Den 26 juli gav Qualcomm upp försöket att köpa NXP. Åtta av nio konkurrensorgan hade godkänt affären, dock inte det kinesiska. Företaget blev en bricka i handelskonflikten mellan USA och Kina.
Hologram, avancerad AR och VR liksom haptik är tre tillämpningar som den Internationella Teleunionen ITU ska titta närmare på för att ta reda på vilka krav som nät för fast och mobil kommunikation måste klara från år 2030 och framåt.
Stockholmsföretaget Charge Amps – som utvecklar produkter för att ladda elbilar – har ingått ett samarbete med Evolution i Melbourne som ska hjälpa det svenska företaget att nå ut på den australiensiska marknaden.
Göteborgsföretaget Insplorion har skrivit ett samarbetsavtal med amerikanska Littelfuse kring batterisensorteknik för bilar. Sedan tidigare har det ryktats att Littelfuse sponsrat ett projekt där Insplorions batterisensor integrerats i en batteriprototyp från skotska AGM Batteries.
Tillväxtverket har fått i uppdrag att underlätta för företag att industrialisera och tillverka nya produkter i Sverige. Staten öronmärker 20 miljoner kronor för detta fram till och med 2019.
Förbättrade optiska förstärkare har gjort det möjligt att öka överföringssträckan i en optisk fiber till 400 mil. Det är närmare sex gånger bättre än med konventionell teknik. Rekordet har satts av forskare från Chalmers och Tallinns tekniska universitet.
Det kommer knappast som en överraskning att Lindholmen blir bas för den nya testbädden för elfordon. Mer överraskande är att den får en filial i Stockholm.
I den förstudie som Post- och Telestyrelsen presenterade i våras pekades frekvensbandet 3,4-3,8 GHz ut som aktuellt för 5G. Nu adderas även ett band runt 2,3 GHz till det spektrum ska delas ut nästa år.
Svettig, stökig och bucklig med saftiga prishöjningar. Det är några kommentarer om dagens komponentmarknad där ledtiderna kan vara 20 veckor eller mer. Alla Elektroniktidningen pratat med är dock överens om att bristen på komponenter inte satt några större käppar i hjulen för produktionen.