För två år sedan drog Cevt igång på Lindholmen Science Park i Göteborg i liten skala. Idag sysselsätter företaget 1 600 personer i två länder. Det svenska företaget utvecklar framtidens fordon inom den kinesiska Geelykoncernen, där både Volvo Personvagnar och Geely Automobile ingår.
Idag finns det runt 14 500 laddbara fordon i Sverige och drygt 1800 offentliga laddpunkter. Tillväxten är om inte explosionsartad så i varje fall kraftig med mellan 600 och 700 nya fordon per månad som alla behöver daglig dos el.
Trenden att elektrifiera fordon är extremt stark. Men hittills har systemarkitekturen i ett elfordon varit snarlik den hos traditionella fordon med förbränningsmotor. Elmotor, drivning och styrning utgör olika boxar, centralt placerade i fordonet. Därifrån distribueras trefas med långa kablar ut i fordonet. Inom EU-projektet Cosivu har man vänt på steken. Integration, flexibilitet, effektivitet, viktminskning och underhåll är delmål som alla uppnåtts.
Under många år har svenska Cuptronic slitit med att kommersialisera sin metod att snabbt och enkelt skapa bra fäste för metall på plast. Närmast står företaget inför en industrialisering av transparenta telekomantenner samt teknik för att tillverka metalliserade bildörrhandtag. Likaså har det fått Vinnova-pengar för att utveckla en metod att skapa önskade metallmönster med hjälp av tampongtryck.
I renrummet på Luleå tekniska universitet arbetar forskare med att skapa ett miniatyri-serat byggsätt. Här ska de första kliven tas från ytmonterat till direktkontakterat. Metoden påstås ge snabbare, energisnålare och billigare elektronik. Samtidigt suddas gränsen ut mellan mönsterkortstillverkningen och monteringen av själva kretsarna.
Solelia bokför den energi som alstras i solceller så att den senare kan” tas ut” i valfritt eluttag. Tjänsten kallas Solbanken – sätt in energi och ta ut där den behövs, vilket typiskt idag är en elbilsladdstation.
Ngenic säger sig erbjuda marknadens smartaste styrning av vattenburna värmesystem. Termostaten är en sorts välvillig trojansk häst i kundens hem eftersom även energileverantören kan styra den, för att exempelvis kapa energitoppar. Men det är något som alla tjänar på.
Watty i Stockholm var tidigt ute på smarta hemmarknaden med tjänsten att hålla koll på vilka apparater som drar energi i hemmet. Idag finns massor av konkurrenter.
Spika upp solceller på taket och koppla in dem, sedan är du klar? Nej. Mellan solpanelerna och fastighetens elsystem finns massor av optimeringsmöjligheter. Ferroamp bockar av dem en efter en, bland annat med hjälp av egenutvecklad kraftelektronik.
När du har varit duktig på att spara energi så blommar ditt energiträd i appen upp och blir grönt, och du får några extra virtuella fröer att plantera. Greenely hoppas att hushållen via lekfullhet ska förmås att ställa om sin elförbrukning till att spara minst tio procent.
Vad har en vindkraftpark på Gotland gemensamt med solpaneler på ett villatak i Skåne, elbilar i en Stockholmsförort och miljömedvetna konsumenter? De ställer alla helt nya krav på elnätet som måste få större intelligens för att klarar utmaningarna.
Provtagningen känns för patienten ungefär som att lägga tummen på sandpapper. Men resultatet blir noggrannare än när man sticker hål för blodprov. Elektroniktidningen har träffat Kistaföretaget Ascilion.
Glappande kontakter, överhettade komponenter, pyrande skogsbränder, fuktskador i badrummet, oljeläckage i motorn, dåligt isolerade väggar, febriga dagisbarn, inbrottslarm och som hjälpmedel för jägare. Det är några tänkbara användningsområden för den senaste generationens värmekameror som inte kostar mer än några tusenlappar.
Få industrin att förstå möjligheterna med digitalisering och kommunikation, se till att de väljer 5G och säkra kompetensförsörjning. Det är målen för ”5G for Sweden”, ett projekt som Ericsson drog igång för ett halvår sedan.
Vissa företag fascinerar. Sitek i Göteborg är ett sådant. Företagets positionskännande detektorer, tillverkade i eget renrum, finns lite överallt idag. Holländska ASML, världsledande inom litografiutrustning, använder den svenska detektorn. Likaså gör tyska Innotech. Samtidigt har tekniken så mycket mer att ge. Bara fantasin sätter gränser.
Låga priser på komponenter är förstås vad kunderna efterfrågar i första hand. Men därefter ska komponenterna levereras och här har tiomannaföretaget TMS med åren arbetat fram tryggande upplägg kring lagerhållning både för rullande produktion och långtidsförvaring. Kunderna kräver allt oftare båda.