JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Reportage

REPORTAGE

En optisk förstärkare fri från brus är vad en forskargrupp på Chalmers utvecklar. Nyligen lyckades teamet visa att deras lösning kan förlänga räckvidden i ett fibersystem för långdistanskommunikation med en faktor 5,5 jämfört med då traditionella förstärkare används. Nästa steg är att testa hur tekniken står sig i trådlösa optiska länkar – siktet är ställt på månen, sen mars.

En ytemitterande laser som ger blått ljus skulle bana väg för en mängd tillämpningar, likt den blå lysdioden gjort. Flera forskargrupper har försökt skapa en blå Vcsel, men stött på problem. På Chalmers har ett forskarteam satt fingret på ett fundamentalt fel i laserdesignen flertalet utgått från. Insikten kan vara ett första steg mot en fungerande komponent.

En bil som tar fullt ansvar för körningen på avgränsade sträckor. Och till ett rimligt pris. Det är målet för Volvos Drive me-projekt. Elektroniktidningen har talat med projektets utvecklingschef Erik Coelingh om hur det blir verklighet.

Nevs tar sitt DNA från Saab, men kör inte vidare i samma spår som tidigare. Tvärtom. I Trollhättan är ambitionen att leverera mobilitet snarare än en fysisk produkt i form av en bil. Kapitalet, liksom inspirationen, kommer från Kina.

Elektronik­tidningen har talat med göteborgska Miveo, som levererar boknings­system för bil­delning. Vi pratar bland annat om vad det är som driver intresset för bil­delning och vad man tar sig till när det för till­fället inte råkar finnas en bil att dela.

Inissions åtta svenska fabriker ska bli fem. Elektroniktidningen har träffat marknadschef Olle Hulteberg som berättar om hur ”inissifieringen” av produktionen fortsätter.

Göteborgsföretaget Smoltek styrka är förmågan att styra hur extremt små kolfibrer växer. Tekniken är CMOS-kompatibel och kan användas för att skapa förbindelser i halvledare. I år har dock en helt ny tillämpning tagit fart – att bygga kondensatorer av fibrer. De kan skapas direkt på ett okapslat chip (die), i kapselssubstratet eller i en interposer.

Om elfordon ska få ett brett genombrott krävs något nytt. En elskena i vägen som driver och laddar alla fordon, stora som små, kan vara en sådan möjlighet. Två svenska företag – Elways och Elonroad – jobbar med varianter på samma tema.

Elvägar på väg – kan man ordvitsa. Fast i Sverige är det just så. Ska vägtrafik bli fossilfri krävs eldrift. Samtidigt är det meningslöst att helt förlita sig på batteri för lastbilar. Något annat måste till och lovande tekniker finns. Hotet är snarare allt för snabba populistiska politiska beslut, tagna innan teknik och ekonomiska förutsättningar mognat.

Under midsommarveckan invigdes Europas första elväg på E16 mellan Kungsgården och Sandviken. På den två kilometer långa eststräckan ska hybridlastbilar från Scania koppla upp sig mot luftburna kontaktledningar och köra på endast el i upp till 90 kilometer i timman. Testet ska pågå i två år och utmynna i om tekniken är ekonomiskt försvarbar.

De nya svenska subventionerna av hembatterier ändrar dramatiskt den ekonomiska kalkylen för elprosumenter – hushåll som producerar sin egen el. Detta är goda nyheter för Box of Energy, som levererar nämnda batterier.

För två år sedan sjösatte Ericsson, Murata och CUI konsortiet AMP – the Architects of Modern Power. Tanken är att gemensamt bana väg för digitala kraftlösningar i alla tänkbara tillämpningar – från dagens telekomsystem och serverhallar till robotar och fordon. För att lyckas sam-arbetar de tätt och drar nytta av varandras kompetenser, berättar Martin Hägerdal, chef för Ericsson Power Modules.


Uppsalaföretaget Unibap söker tillämpningar på jorden för sin feltoleranta rymddator, i robotar, drönare, självkörande bilar och andra kritiska system. 

Den första juli i år infördes EMF-direktivet. Syftet är att skydda människor som yrkesmässigt vistas i närheten av apparater som alstrar kraftiga elektromagnetiska fält. Få svenska företag är drabbade, men alla måste ta in direktivet i sitt arbetsmiljöarbete.

Inom kort ska ett svenskutvecklat, lättanvänt och förhållandevis billigt mätinstrument vara redo att stoppas i din hand. Med instrumentet kan du mäta elektriska och magnetiska fält upp till 400 kHz – allt för att se om din utrustning klarar det nya EU-direktivet 2013/35/EU.

Tänk på antennen redan i konceptfasen


Det finns en tydlig trend att koppla upp allt mer via radio. Smarta elmätare var ett första steg här i Sverige, men när antennerna börjar krypa in i exempelvis handburna industriella verktyg ställs det nya krav på utvecklingsgången. Om antennen ska göra sitt jobb effektivt måste rf-experten vara med från första stund.

elsyskarta

Umeå har full IoT- täckning

Lorawan blev första trådlösa teknik att skaffa sig full IoT-täckning över en svensk stad. Operatören Elsys berättar allt om sin installation.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)