Bilsäkerhetsföretaget Autoliv är känt för sina avancerade kamera- och radarsystem. Men att företaget ligger i världstoppen när det gäller att utveckla bildbehandlingsalgoritmer och realisera dessa effektivt i systemkretsar är nog mindre känt. Inom en nära framtid ska både enkel- och stereokameror – baserade på egen mjuk- och hårdvara – levereras till en biltillverkare som är ledande inom aktiv säkerhet.
Självkörande bilar har blivit hett, för att inte säga stekhett, sedan Google släppte loss sin autonoma bil på gatorna i Silicon Valley. I Sverige är Volvo och Scanias ambitioner betydligt mer jordnära. Här handlar det om att spara bränsle åt åkerierna eller låta bilen själv ta hand om tråkiga uppgifter som köerna i morgonrusningen.
Under fem år har Kemikalieinspektionen testat närmare 500 produkter för att se om de uppfyller lagkraven i RoHS. Hittills har enbart åtta åtalsanmälningar lett till straff. Straffrättsligt rimligt, menar chefsåklagare Mats Palm. Problemet är att RoHS ligger under miljöbalken, menar Maria Månsson, ordförande Svensk Elektronik.
Kemikalieinspektionen har sedan år 2008 kontrollerat om olika produkter följer RoHS-direktivet. Hittills har Kemi mestadels tagit över produkter som Elsäkerhetsverket testat för elsäkerhet – men nu är det dags för mer egen urvals-verksamhet.
Kraftiga svängningar i efterfrågan, en stenhård konkurrens från lågkostnadsländer och lövtunna marginaler. Villkoren för de svenska kontraktstillverkarna är ingen dans på rosor. Trots det finns ett antal bolag som visar vinst år efter år samtidigt som andra går i konkurs eller blir uppköpta. Dessutom verkar det finnas en magisk gräns en bit över en halv miljard kronor. För de bolag som är större ser det ut att vara omöjligt att gå plus annat än enstaka år med stark konjunktur.
Världen väntar på Thinfilms nya tryckmaskin i Linköping. Den ska infria det ursprungliga löftet med tryckt elektronik – billig volymproduktion – något som dessutom är en förutsättning för Internet of Things, enligt Thinfilm.
Ny kemi i kombination men intelligent elektronik gör svensk-amerikanska Nilars nickelmetallhydridbatterier till något du kan installera och sedan glömma. Efter tio år av utvecklingsarbete är företaget i full färd med att dra igång storskalig produktion i Gävle.
Kistaföretaget Ascatron påstår sig vara bäst i världen på att skapa epitaxi-strukturer för komponenter i kiselkarbid. Hemligheten är en skonsam tredimensionell dopning. Halvfabrikatet som företaget serverar kan sedan stoppas in i en vanlig kiselprocess, där kraftkomponenterna tillverkas.
I våras sålde Sony Mobile sin hårdvarurelaterade testverksamhet i Lund till indiska Tech Mahindra. Därmed ska labbet – som tidigare fokuserat på test i utvecklingsskedet för Sonys räkning – öppnas brett mot elektronikindustrin. En viktig milstolpe framåt är att få labbet ackrediterat enligt ISO17025 för olika testmetoder.
En tydlig trend inom bilindustrin är att displayerna har blivit ett designelement som ska passa in i resten av bilen. De är en viktig kontaktyta mot kunden – man ska helt enkelt få en känsla av om det är en BMW, Volvo eller Audi man liver in i. Så kundspecifikt och skräddarsytt är ett krav.
De flesta ser nog lysdiodslamporna som energisnåla ersättare till de klassiska glödlamporna. Det är inte fel. Under en övergångsperiod kommer fokus att ligga på att få ned priset och få upp kvaliteten på de vita lysdioderna. På sikt väntar en revolution, i varje fall om man ska tro visionärerna. Då handlar det inte bara om att styra tillväxten i växthus med hjälp av våglängden och intensiteten, utan även om att rätt ljussatta miljöer påverkar människans hormonella system.
Helhetsansvar, lokal närvaro och hög teknisk kompetens. Det är tre grundstenar i NCAB:s affärsidé – att leverera mönsterkort utan att äga någon fabrik. Närmast är planen att expandera i USA och Tyskland. Och när företaget vuxit sig tillräckligt stort planerar vd Hans Ståhl att knacka på hos giganter som Flextronics för att erbjuda företagets tjänst.
Mördande konkurrens från lågkostnadsländer, orimliga krav från kunderna och när marknaden till sist tar fart blir det brist på komponenter. Det har inte varit lätt att vara kontraktstillverkare i Sverige det senaste decenniet. Många har slagits ut, andra har blivit uppköpta eller tvingats hårdbanta. Trots det tidvis bistra klimatet finns det företag som både överlevt och dessutom tjänat pengar.
På Lindholmen i Göteborg sitter en grupp ingenjörer från japanska Alpine med uppgift att bland annat stötta Volvo i utvecklingsarbetet av bra ljud i bilarna. Volvo har sedan länge gått i bräschen när det gäller just ljud – uppbackat av det svenska Alpineteamet, men även det lilla konstruktionsföretaget Abletec i Helsingborg.
Uppsalaföretaget ÅAC Microtec utvecklar just nu en spänningsomvandlare som ska driva FPGA:er, processorer och annan elektronik i framtida telekomsatelliter. Den europeiska rymdorganisationen ESA ligger bakom uppdraget. Och om allt går väl kommer ESA i framtiden att peka på ÅAC om någon frågar efter en lämplig konstruktion för telekom.
Medicinteknikföretaget -Ortivus vill göra skillnad – inte bara i kampen mellan liv och död utan även i mindre dramatiska situationer. En viktig ingrediens i den strävan har varit att lyfta ut sjukhusets övervaknings-resurser och beslutsstöd till ambulansen, med förlängning ända in i hemmen.
Kan små inbyggda sensor-system – baserade på mikro-mekaniska gyron och accelerometrar – vara ett framtidsalternativ för företag som Leine & Linde och Hägglunds Drives när de ska mäta låga varvtal på axlar med stor diameter? Det är en av flera utmaningar Mittuniversitetets forskningscenter Sensible Things that Communicate, STC, är satt att reda ut.