Den global bilmarknaden har länge fokuserat på att förbättra förbränningsmotorerna men är nu på god väg att elektrifieras. Avgasbestämmelser, förarstöd och självkörning har varit drivkrafter och i takt med att antalet elektroniska enheter ökat har också effektförbrukningen ökat.
De flesta av dagens elbilar har batterier på 400 V medan elektriska bussar och lastbilar ligger på 600 V. Bilarna är dock på väg att gå över till 800 V snabbare än vad många trodde för några år.
Räckviddsångest är ett hinder för många konsumenter att använda elfordon. Att öka battericellernas densitet och förbättra verkningsgraden i energiomvandlingsprocesser är nyckeln för att utöka räckvidden och lindra denna ångest.
Även om GaN nu är vanligt i laddare för mobiltelefoner finns fördelar vad gäller effektivitet och effekttäthet även i motorfordon, datacenter, LED-drivning, förnybar energi, konsumentljud, telefoner och många andra tillämpningar.
TECHNICAL PAPERS Rohde & Schwarz lanserar just nu en ny oscilloskopserie – MXO 4. Här presenteras den i detalj av företagets medarbetare Jithu Abraham, som också bjuder på milstolparna i Rohde & Schwarz oscilloskophistoria sedan 2010. Artikeln är på engelska.
Av: Vincent Gaff, Tronics Microsystems, ett TDK-företag
Tröghetssensorer omvandlar tröghetskraften till elektriska signaler för att detektera rörelse, rotation och lutning. Innan det fanns mikromekaniska tröghetssensorer var priset väldigt högt och de användes främst inom flyg- och försvarstillämpningar.
Den senaste versionen av wlan-standarden kallas WiFi 6 och är som namnet antyder den sjätte (kommersiellt) lyckade utgåvan. Branschfolk känner den som IEEE 802.11, medan begreppet WiFi 6 är populärare bland konsumenter.
Den som utvecklar radarsensorer och undersöker hur de ska integreras i ett fordon har en stor utmaning i att säkerställa prestanda, på grund av flera osäkerhetsfaktorer. Avancerade förarstödsystem (ADAS) måste ha tillgång till högkvalitativa och tillförlitliga data från radarsensorerna för att kunna förstå omgivningen på rätt sätt.
Det uppstår leveransstörningar titt som tätt eftersom efterfrågan på halvledarkomponenter är större än tillgången. En lösning är att bredda leverantörsbasen.
Modultillverkaren MicroSys Electronics har kvalificerat NXP-processorn S32G274A för industriella tillämpningar och har som första företag integrerat den i en systemmodul (SoM System-on-Module). Modulen är tänkt att användas i exempelvis realtidsanslutna fordon, mobila och stationära maskiner samt testutrustning för fordon.
Pekskärmar används redan som alternativ till strömställare, rattar och andra reglage i bilen. Tyvärr är den plana, släta ytan ett säkerhetsproblem: det går inte att känna vad du gör, så du måste titta. I höga hastigheter eller tät stadstrafik kan detta leda till farliga situationer.
Galliumnitrid är på väg in i en ny fas där det behövs volymproduktion och tillförlitliga leveranser till alla nya tillämpningar som är under utveckling. Priset på GaN-komponenter behöver dessutom komma ned ordentligt så att det går att dra nytta av fördelarna utan att betala ett premium.
AI-modeller kan vara imponerande i experimentsituationer, men för praktiska tillämpningar krävs ytterligare några processteg som inte syns i labbet: indata och utdata från modellen kan inte användas som de är.