JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen

Nyheter

Ericssons programspråk för telekomtillämpningar – Erlang – skapades i slutet av 1980-talet. Drygt tio år senare, 1998, släpptes det fritt som öppen källkod och används idag i en rad andra branscher.

”Hur avgjorde ni att det var säkert att testa självkörande fordon på allmän väg?” Elektroniktidningen publicerar och kommenterar den långa lista med frågor som två amerikanska senatorer kräver svar på från 26 biltillverkare och teknikföretag.

När jordenruntkappseglingen Volvo Ocean Race gick i mål i Göteborg för tre år sedan innebar det samtidigt startskottet för Volvos första helelektriska stadsbuss. Årets upplaga angör staden den 14 juni, samtidigt blir det premiär för två nya ledbussar med betydligt högre kapacitet som till hundra procent drivs av el.

Svenska H&D Wireless – som utvecklat molnplattformen GEPS för realtidsövervakning av tillverknings- och distributionsflöden – startar ett pilotprojekt med en stor svensk fordonstillverkare. H&D Wireless positioneringstjänst ska installeras i en fabrik i Sverige.

Ytmonterings- och ritarföretaget Mycronic köper amerikanska MRSI Systems för 358 miljoner kronor. Företaget gör utrustning för automatisk bondning av okapslade kretsar.

Aktien för amerikanska biltilllverkaren General Motors gick upp tio procent när japanska Softbank lovade att investera 2,25 miljarder dollar i GM:s självkörningsenhet Cruise.

Telekomjätten Ericsson har fått ett lån av Europeiska Investeringsbanken på 250 miljoner euro. Pengarna ska användas för 5G-utveckling.

Darja Isaksson blir generaldirektör för Vinnova. Hon har konsult och digital strateg på cv:t och tar över efter Charlotte Brogren, som lämnade posten i höstas.

Uber vill släppa in andra självkörande bilar i sitt taxinätverk, inklusive Googles systerbolag Waymo, som Uber nyss utkämpat en strid i domstol med.

Den 29 juni delas Autoliv i ett bolag för passiv säkerhet och ett för aktiv säkerhet. Det förstnämnda behåller namnet Autoliv medan Veoneer, bolaget för aktiv säkerhet, får en flygande start och siktar på att ta en betydande del av marknaden.

Högskolan i Halmstad startar i höst ett 120 poängs-program i artificiell intelligens. Du kan inte bara skicka din personal dit, utan också vara med och utforma kursinnehållet.

Telekomjätten Ericsson har byggt ett helt nytt kontor i Budapest med plats för över 1700 anställda. Invigningen igår förrättades av koncernchefen och vd:n Börje Ekholm tillsammans med Ungerns premiärminister Viktor Orbán.

Med hjälp av satellitnavigering och mobiluppkoppling går det att både sätta gränser för var ett fordon får köra och dessutom kontrollera att gränserna inte passeras. Bilsäkerhetsföretaget Veoneer demonstrerade igår tekniken i Stockholm.

I början av mars köpte kontraktstillverkaren Leab företaget Spocs i Göteborg med drygt 20 anställda. Nu får Leabs vd i Tallinn ansvar även för Göteborgsfabriken.

Wayve – två AI-doktorer från Cambridge – träder fram ur stealth-mode med en självkörningsteknik som de hävdar skiljer sig från alla andras.

Göteborgsföretaget Cevt ska utveckla en drivlina till plug-in-hybrider som kostar mindre och fungerar bättre än idag. Forskningsprojektet är ett samarbete med Chalmers, som ska utveckla en inverterare i kiselkarbid. Energimyndigheten är med och finansierar.

Göteborgsföretaget Insplorion har i samarbete med Rise Acreo visat på att storskalig produktion och användning av en minimal fiberoptisk sensor för batteristyrning är möjlig. Nu beviljar Vinnova projektet ytterligare 1,7 miljoner kronor inom programmet Smartare Elektroniksystem.

Den kinesiska telekomleverantören ZTE dömdes till ett sjuårigt förbud att köpa amerikanska komponenter i mitten av april. Nu sträcker Donald Trump ut en hand på villkor att ZTE vidtar diverse åtgärder inklusive byter ledning.

Ett batteri som kan laddas upp och ur 5 000 till 10 000 gånger och som kan användas av en elbil i mer än tio år. Det är vad franska Saft siktar på när företaget nu satsar 200 miljoner euro i utveckling av batterier till framtida elbilar, skriver Reuters.

Ett domslut har återigen klubbats i en segdragen tvist. Som fortsätter. Och hur det än går är dagens förlorare den egentliga vinnaren.

Distributören Kamic köper Stac, som är en återförsäljare av utrustning för kablageproduktion. Ingen köpeskilling uppges.


Tillsammans med ABB, Scania och Vestas sluter även Siemens upp bakom Northvolt med en investering motsvarande 10 miljoner euro.

Kraftspecialisten XP Power köper amerikanska Glassman High Voltage, som utvecklar och tillverkar strömförsörjning som levererar höga spänningar och höga effekter. Därmed förstärker XP Power sin produktportfölj inom detta gebit.

Inte helt oväntat surfar vi allt mer med mobilen. Post- och telestyrelsen har räknat ut att den genomsnittliga privata användaren i Sverige gjorde av med 4,8 Gbyte per månad i fjol.

På tisdag i nästa vecka – den 29 maj – öppnar Lindholmen Software Development Day för fjortonde året i rad. Här kommer över 30 experter att dela med sig av de senaste inom mjukvara – med fokus på trender, teknik, AI, VR/AR och spel, verktyg och metoder.

1,3 sekunder innan kollisionen bedömde Ubers programvara att det var dags att nödbromsa. Men nödbromsen var urkopplad. Det framgår av haverimyndigheten NTSB:s preliminära rapport om Ubers dödspåkörning i Tempe.

Idag står affärsområdet Life Science för cirka 20 procent av teknikkonsulten Prevas omsättning. Framåt ska den andelen öka genom en dedikerad satsning.

Operatören Tre säger sig bli först i Sverige med att rulla ut den smalbandiga och energisnåla IoT-tekniken NB-IoT i ett kommersiellt LTE-nät.

AI-konsulten Univrses får förnyat förtroende att utveckla datorseende och maskininlärning för självkörande bilar åt det Volvo- och Autoliv-ägda bolaget Zenuity.

Amerikanska Vuzix. som utvecklar smarta glasögon, har skrivit avtal med svenska XM Reality. Därmed kommer Linköpingsföretagets AR-lösning Remote Guidance att nå en bredare publik.

Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island ska vara den första sammanlänkade 5G-regionen i världen. Det har de fem ländernas regeringschefer kommit överens om och dessutom identifierat områden där samarbetet behöver intensifieras.

240 GHz och 1000 antennlober – det finns ingen teknik som klarar det idag, men projektet Comsenter anser att det är dags att börja experimentera med efterföljaren till 5G.

Göteborgsföretaget Everdrone – specialiserat på att navigera drönare säkert utan hjälp av GPS – ska tillsammans med Chalmers Industriteknik och Räddningstjänsten i Storgöteborg utveckla ett navigationssystem för autonoma drönare som kan användas vid brand- eller olycksplatser. Projektet finansieras av Vinnova och ska demonstreras om ett år.

En miljard kronor till testbäddar i offentlig verksamhet. Det lovar Vinnova. Satsningen ska göra Sverige till en internationellt attraktiv testmarknad.

IoT Hub Skola är namnet på ett nytt projekt med mål att utreda om sensorer och datainsamling i klassrum kan bana väg för elever att lära sig mer. Projektet startar till sommaren, ska pågå tre år och är Vinnovafinansierat, med en budget på 24 miljoner kronor.

10 500 liv om året hoppas EU-kommissionen kunna rädda med nya krav på säkerhetsfunktioner i fordon och på trafikinfrastrukturen.

En ny processorarkitektur ska kunna ersätta både cpu, gpu och npu, och vara tio gånger effektivare i datacentraler. Det lovar Tachyum, och får stöd av två kända halvledarnamn.

Telekomjätten Ericsson säger sig vara först med att använda maskininlärning för att optimera ett mobilnät. Det handlar om ett kommersiellt nät för den japanska kunden Softbank som gick 40 procent fortare att optimera plus att det fick bättre prestanda.

Genom att gifta samman kunskap från elnäts- och elbilsindustrin med expertis inom matematisk modellering av komplexa system ska smart elbilsladdning skapas. Det är Vattenfall och Cevt som inlett samarbete med Uppsala universitet, genom Swedish Electromobility Centre.

Solcellsbolaget Midsummer ska listas på Stockholmsbörsen och vill i samband med det ta in 100 miljoner kronor för att bygga ut produktionskapaciteten.

Tyska Infineon ska bygga en ny fabrik för krafthalvledare i österrikiska Villach. Fabriken ska tas i drift 2021 och använda 300 mm-skivor.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)