Wayve – två AI-doktorer från Cambridge – träder fram ur stealth-mode med en självkörningsteknik som de hävdar skiljer sig från alla andras.
Mer maskininlärning och mindre klassisk AI av typen if-then-else-regler – det är vad vi får veta om företagets ansats. Plus att fokus ligger på att att utveckla AI-algoritmerna snarare än att försöka utrusta bilen med fler och bättre sensorer.
– Vårt inlärningsbaserade system är säkrare i obekanta situationer, än regelbaserade system, som skulle bete sig oförutsägbart i en situationer som de aldrig sett tidigare, säger företagets vd Amar Shah till tidningen Techcrunch.
Waymo och Uber konstruerar enligt Wayve sina självkörningsbilar med hjälp av regelbaserade system som försöker att hantera varje specialfall för sig. Samtidigt som de adderar fler sensorer och försöker samla på sig mer data för att kunna utföra mer och mer avancerade köruppgifter.
Wayve har också ett svar på frågan varför Waymo och Uber gör så – för att de är otåliga.
– De vill få fram någonting som fungerar, efter att ha investerat i decennier.
De har redan offrat miljarder vilket gör dem motvilliga att byta spår, nu när de nästan har en produkt klar.
Personalen på Wayve har pluggat robotik, datorseende och AI på universiteten i Cambridge och Oxford, och har tidigare anställningar på Nasa, Google, Facebook, Skydio och Microsoft bakom sig. Fler behövs – om du är beredd att flytta till Cambridge.
Wayve provkör på allmän väg i Storbritannien. Försäkringsbolaget Admiral bjuder på en helförsäkring.
Tidigare investeringar kommer från Compound, Fly och Firstminute.
BILDEN: Grundarna Alex Kendall och Amar Shah