JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Intervju – Elektroniktidningen
torsdag 31 juli 2025 VECKA 31

Nyheter

Uppsalaföretaget Piezomotor – som utvecklar avancerade mikromotorer baserade på piezoelektriska material – har tecknat ett avtal om att köpa finländska Sensapex, som utvecklar och tillverkar system för positionering inom bland annat Life Science. Köpeskillingen är runt 13,6 miljoner euro.

Henrik Svenningstorp blir vd för bolaget Seel – Swedish Electric Transport Laboratory – som ska bli en testbädd för elektrifierade fordon och farkoster. Nu börjar bygget av tre olika testanläggningar i Sverige, och om två år ska företaget stå på egna ben.

Om en vecka invigs Astazero Dry Zone, som blir världens längsta inomhusbana för provning av aktiva säkerhetssystem och självkörande tekniker för alla typer av fordon. Det blir en 700 meter lång och 40 meter bred testbana på Astazeros område utanför Borås.

Halmstadföretaget Gobius Sensor Technology är ensamt i världen om att kunna mäta vätskenivån i en tank från utsidan. Nu meddelar företaget att du kan stanna i soffan och ändå ha koll på din septik- och bränsletank till båten.

Transportsträckan för 45 procent av alla varor som skickades på väg inom EU år 2018, var kortare än 300 km. Och nästa år startar serieproduktion av tre batteridrivna Volvomodeller som klarar 300 km. 

Det råder ingen brist på företag som är negativa till megaaffären eller myndigheter som utreder den. Nu senast är det Storbritannien som startat en formell utredning med hänvisning till nationell säkerhet.

Bilsäkerhetsföretaget Autoliv ska tillsmannans med franska Mersen utveckla säkerhetsbrytare för elbilar.

Tunga och långa transporter kan inte få tillräckligt räckvidd på batterier.  Det hävdar Lars Stenqvist, teknikchef på AB Volvo. Enligt honom kommer det även finnas transport som kräver förbränningsmotorer.  Därför satsar AB Volvo på att utveckla alla tre.

Brittiska kemijätten Johnson Matthey ska tillverka katodmaterial – 30 000 ton om året – i Vasa på finska västkusten. Anläggningen ska kunna vara i drift år 2024. 

Svenska Arriver kan härmed erbjuda tre stycken förarstödsfunktioner på Qualcomms självkörningsdator: LSS, FCW och AEB, det vill säga körfältsassistans, kollisionsvarning respektive och autonom nödbromsning.

Den som kör Mercedes nya elbil EQS kan under vissa väldefinierade förhållanden släppa ratten och låta självkörningen ta över. Bilsäkerhetsföretaget Veoneers stereokameror och 77 GHz-radar bidrar till att kartlägga omgivningen.

För ett år sedan inledde kinesiska Didi ett försök i Shanghai där ett antal XC60 från Volvo utrustats med företagets självkörningsteknik. Nu går företagen vidare men med den större modellen XC90 i kombination med den uppdaterade självkörningsplattformen Gemini.

I april förra året tecknade svenska Smoltek – som utvecklat en processteknik för vertikala ytodlade nanostrukturer – ett utvärderingsavtal med en av världens ledande tillverkare av passiva komponenter. Nu förlängs utvärderingstiden en andra gång. Förhoppningen är att arbetet ska leda till ett licensavtal.

Den 1 februari öppnade GOmeasure ett kontor i Göteborg. Tidigare har den svenska marknaden bearbetats från Danmark. Företaget säljer bland annat mikrofoner, ljudanalysatorer och EMC-instrument liksom maskiner för laserbearbetning.

Onsdag den 21 april startar förhandlingen i Förvaltningsrätten där målet mellan Huawei och PTS ska avgöras. Rätten har avsatt tre dagar för den muntliga förhandlingen.

I december 2019 lanserade JBL ett par hörlurar med integrerade solceller, som även fungerar inomhus, från Stockholmsföretaget Exeger. Produkten blev dock aldrig verklighet. Nu gör Exeger ett nytt försök tillsammans med svenska Urbanista.

Den 22 april finns chansen att lära sig mer om den andra upplagan av Smartare Elektronikhandboken. Denna gång vänder sig branschföreningen Svensk Elektronik speciellt till alla i Norrbotten.


 
Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)

KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus


5 banners varav 5 har onclick.