I dagarna levererar AAC Clyde Space i Uppsala kraftsystem och batterilösningar till månlandaren Nova-C. Uppskjutningen är planerad till det första kvartalet under nästa år, då med hjälp av Space-X välkända Falcon 9.
Månlandarprojektet Nova-C leds av amerikanska Intuitive Machines, vilket betyder att det är första gången som ett kommersiellt företag leder en månlandning.
– När du är först att göra någonting måste du ha tillförlitlig utrustning. Vi valde AAC Clyde Space eftersom de har decenniers erfarenhet från rymdfärder, bevisad tillförlitlighet och flexibilitet att bygga ett kraftsystem som är unikt för vår specifika mission, säger Susan Gomez, på Intuitive Machines i ett pressmeddelande.
Månlandaren använder det svenska kraftsystemet, kallat Starbuck-Mini, som är konstruerat hos AAC Clyde Space i Uppsala. Det är företagets starkaste och mest effektiva kraftsystem utformat för avancerade rymdfärder.
Satsningen är en ny fas i NASA:s initiativ Commercial Lunar Payload Services (CLPS) som är tänkt för att uppmuntra kommersiella månfärder och snarare är inriktad på robotfordon och vetenskap än bemannade rymdfärder. Målet är att skicka instrument och vetenskapliga experiment till månen med månlandare utvecklade och driva av privata företag. Undersökningar och demonstrationer som sänts upp med kommersiella månfärder ska hjälpa NASA att studera månen inom ramen för programmet kallat Artemis.
Det var i november 2018 som Texasbolaget Intuitive Machines tilldelades ett NASA-kontrakt på 77 miljoner dollar för en robotlandning på månen. I framtiden ska Nova-C transportera upp till fem nyttolaster från NASA och ytterligare från kommersiella aktörer för att landa på månens baksida, i ett område kallat Oceanus Procellarum. Därefter ska den överföra data till jorden under 13,5 dagar, vilket motsvarar en dag på månen.
Bild: AAC Clyde Spaces kraftsystem kallat Starbuck