Lastbilstillverkaren Volvo har hittat ett första uppdrag till sin batteridrivna och självkörande lastbil Vera. Det handlar om att flytta containrar åt logistikföretaget DFDS i Göteborgs hamn.
Små optiska sensorer monterade i armaturerna på lyktstolpar, där de mäter luftkvaliteten, kan bli verklighet i framtiden. Just nu testas tekniken – utvecklad av Chalmers i samarbete med Göteborgsföretaget Insplorion – av belysningsföretaget Leading Light, IVL Svenska Miljöinstitutet och andra.
Cirka 140 GWh kommer att vara årsproduktionen år 2022 för kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier för elbilar. Liksom sin svenska konkurrent Northvolt satsar CATL på samarbeten med biltillverkare och på att sprida sin tillverkning geografiskt.
Telekomjätten Ericsson och det statliga forskningsbolaget Rise har samarbetat under många år. Nu bekräftas banden genom ett långsiktigt samarbetsavtal.
En batterifabrik med en kapacitet på 16 GWh är härmed säkrad i Skellefteå efter att svenska Northvolt skramlat ihop en miljard dollar. ”Northvolt Ett” har redan beställningar på 13 miljarder dollar. Dessutom ska Northvolt bygga ytterligare en gigafabrik i Tyskland tillsammans med VW.
Enligt uppgifter i Di Digital är batteribolaget Northvolt mycket nära att säkra finansieringen för första etappen av fabriken i Skellefteå. Det handlar om cirka 16 miljarder kronor där Volkswagen och Siemens går in med huvuddelen.
Elektroniktidningen fick en pratstund med Risc-V-konstruktören Krste Asanovic när hans företag Sifive passerade Kista på sin pågående världsturné. Om man skulle peka ut en enda person motsvarande en ”Linus Torvalds för Risc-V” skulle det vara Krste Asanovic. Han tog fram den första versionen år 2010.
Tvärstopp för utvecklingen av egna produkter. Strategin framöver blir att sälja kunnande kring de egenutvecklade bränslecellerna och utvecklingsprojekt. En stor del av personalen får lämna företaget.
Utbyggnaden av 5G går allt fortare vilket fått Ericsson att justera upp sin prognos. Nu spår företaget att det kommer att finnas 1,9 miljarder 5G-abonnemang och att 45 procent av världens befolkning kommer att ha 5G-täckning år 2024. Siffrorna framgår av den uppdaterade versionen av Ericsson Mobility Report.
Att trafikera en linje med en elbuss under ett år kostar med dagens priser 150 000 kronor mer än biodieselbuss. Det rapporterar Energimyndigheten och Trafikverket.
NXT – så heter Scanias vision för transporter i framtida städer. Det handlar om ett modulsystem – konstruerat för år 2030 och framåt – som kan växla form för att passa olika typer av stadstransporter. Just nu kan du se det på UITP Public Transport Summit, som är världens största kollektivtrafikevent och i år går i Stockholm.
Kanadensiska Leddartech väljs som leverantör av lidar till amerikanska Coasts självkörande rallyförarprogrammerade (!) skyttelbussar för campus- och stadsmiljö.
Funderar du på vilket land som slänger mest el- och elektronikprodukter eller vilket nordiskt land som är bäst på att samla in avfallet? Då ska du surfa in på den nya webbplatsen globalewaste.org för att hitta svaren.
För tre år sedan startade ett av Mittuniversitetets största forskningsprojekt. Det har fått större genomslagskraft än någon kunnat ana – det har engagerat nästan 6 000 personer och skapat 15 nya IoT-produkter.
Just nu pågår IEEE International Microwave Symposium i Boston. Där visar NXP bland annat upp en 5G-lösning där en aktiv 28 GHz-antenn från svenska Gapwaves ingår. Siktet är inställt på små basstationer som exempelvis används inomhus och där det finns många användare.