JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektroniktidningen

Nyheter

Göteborgsföretaget Cevt ska utveckla en drivlina till plug-in-hybrider som kostar mindre och fungerar bättre än idag. Forskningsprojektet är ett samarbete med Chalmers, som ska utveckla en inverterare i kiselkarbid. Energimyndigheten är med och finansierar.

Wayve – två AI-doktorer från Cambridge – träder fram ur stealth-mode med en självkörningsteknik som de hävdar skiljer sig från alla andras.

I början av mars köpte kontraktstillverkaren Leab företaget Spocs i Göteborg med drygt 20 anställda. Nu får Leabs vd i Tallinn ansvar även för Göteborgsfabriken.

Göteborgsföretaget Insplorion har i samarbete med Rise Acreo visat på att storskalig produktion och användning av en minimal fiberoptisk sensor för batteristyrning är möjlig. Nu beviljar Vinnova projektet ytterligare 1,7 miljoner kronor inom programmet Smartare Elektroniksystem.

Ett batteri som kan laddas upp och ur 5 000 till 10 000 gånger och som kan användas av en elbil i mer än tio år. Det är vad franska Saft siktar på när företaget nu satsar 200 miljoner euro i utveckling av batterier till framtida elbilar, skriver Reuters.

Den kinesiska telekomleverantören ZTE dömdes till ett sjuårigt förbud att köpa amerikanska komponenter i mitten av april. Nu sträcker Donald Trump ut en hand på villkor att ZTE vidtar diverse åtgärder inklusive byter ledning.

Ett domslut har återigen klubbats i en segdragen tvist. Som fortsätter. Och hur det än går är dagens förlorare den egentliga vinnaren.

Distributören Kamic köper Stac, som är en återförsäljare av utrustning för kablageproduktion. Ingen köpeskilling uppges.

1,3 sekunder innan kollisionen bedömde Ubers programvara att det var dags att nödbromsa. Men nödbromsen var urkopplad. Det framgår av haverimyndigheten NTSB:s preliminära rapport om Ubers dödspåkörning i Tempe.


Tillsammans med ABB, Scania och Vestas sluter även Siemens upp bakom Northvolt med en investering motsvarande 10 miljoner euro.

Kraftspecialisten XP Power köper amerikanska Glassman High Voltage, som utvecklar och tillverkar strömförsörjning som levererar höga spänningar och höga effekter. Därmed förstärker XP Power sin produktportfölj inom detta gebit.

Inte helt oväntat surfar vi allt mer med mobilen. Post- och telestyrelsen har räknat ut att den genomsnittliga privata användaren i Sverige gjorde av med 4,8 Gbyte per månad i fjol.

På tisdag i nästa vecka – den 29 maj – öppnar Lindholmen Software Development Day för fjortonde året i rad. Här kommer över 30 experter att dela med sig av de senaste inom mjukvara – med fokus på trender, teknik, AI, VR/AR och spel, verktyg och metoder.

Operatören Tre säger sig bli först i Sverige med att rulla ut den smalbandiga och energisnåla IoT-tekniken NB-IoT i ett kommersiellt LTE-nät.

Idag står affärsområdet Life Science för cirka 20 procent av teknikkonsulten Prevas omsättning. Framåt ska den andelen öka genom en dedikerad satsning.

AI-konsulten Univrses får förnyat förtroende att utveckla datorseende och maskininlärning för självkörande bilar åt det Volvo- och Autoliv-ägda bolaget Zenuity.

Sverige, Finland, Danmark, Norge och Island ska vara den första sammanlänkade 5G-regionen i världen. Det har de fem ländernas regeringschefer kommit överens om och dessutom identifierat områden där samarbetet behöver intensifieras.

Amerikanska Vuzix. som utvecklar smarta glasögon, har skrivit avtal med svenska XM Reality. Därmed kommer Linköpingsföretagets AR-lösning Remote Guidance att nå en bredare publik.

240 GHz och 1000 antennlober – det finns ingen teknik som klarar det idag, men projektet Comsenter anser att det är dags att börja experimentera med efterföljaren till 5G.

Göteborgsföretaget Everdrone – specialiserat på att navigera drönare säkert utan hjälp av GPS – ska tillsammans med Chalmers Industriteknik och Räddningstjänsten i Storgöteborg utveckla ett navigationssystem för autonoma drönare som kan användas vid brand- eller olycksplatser. Projektet finansieras av Vinnova och ska demonstreras om ett år.

10 500 liv om året hoppas EU-kommissionen kunna rädda med nya krav på säkerhetsfunktioner i fordon och på trafikinfrastrukturen.

En miljard kronor till testbäddar i offentlig verksamhet. Det lovar Vinnova. Satsningen ska göra Sverige till en internationellt attraktiv testmarknad.

IoT Hub Skola är namnet på ett nytt projekt med mål att utreda om sensorer och datainsamling i klassrum kan bana väg för elever att lära sig mer. Projektet startar till sommaren, ska pågå tre år och är Vinnovafinansierat, med en budget på 24 miljoner kronor.

En ny processorarkitektur ska kunna ersätta både cpu, gpu och npu, och vara tio gånger effektivare i datacentraler. Det lovar Tachyum, och får stöd av två kända halvledarnamn.

Telekomjätten Ericsson säger sig vara först med att använda maskininlärning för att optimera ett mobilnät. Det handlar om ett kommersiellt nät för den japanska kunden Softbank som gick 40 procent fortare att optimera plus att det fick bättre prestanda.

Genom att gifta samman kunskap från elnäts- och elbilsindustrin med expertis inom matematisk modellering av komplexa system ska smart elbilsladdning skapas. Det är Vattenfall och Cevt som inlett samarbete med Uppsala universitet, genom Swedish Electromobility Centre.

Solcellsbolaget Midsummer ska listas på Stockholmsbörsen och vill i samband med det ta in 100 miljoner kronor för att bygga ut produktionskapaciteten.

Tyska Infineon ska bygga en ny fabrik för krafthalvledare i österrikiska Villach. Fabriken ska tas i drift 2021 och använda 300 mm-skivor.

Det europeiska forskningsprojektet Cradl har tagit fram ett hudvänligt bälte som fästs runt överkroppen på för tidigt födda barn för att övervaka hjärt- och lungfunktionen. En av deltagarna är tyska Würth som bidragit med en nytt mönsterkort baserat på polyuretan.

Komponentdistributören Farnell, som ägs av Avnet sedan två år, har ökat antalet komponenter som finns i lager. De är numera värda 444 miljoner dollar, vilket är 100 miljoner mer än för ett år sedan.

Den var sparsmakad på detaljer, regeringens annonsering i onsdags om AI-satsningen ”Data Factory & Arena” på Lindholmen i Göteborg. Det beror på att detaljerna fortfarande är under utarbetning.

Åtta miljoner fordon från en europeisk biltillverkare kommer att utrustas med nästnästa generation videokretsar för självkörning från Intel. Det är en av Intels största beställningar på självkörningsteknik.

Förbättrad och förhoppningsvis full internettäckning även på landsbygden med 100 Mbit/s. Det är målet med ett nytt projekt som Luleå tekniska universitet ska koordinera.

Bilindustrin står inför en förändring. Elbilen är ett faktum och mjukvaran i bilarna ökar i ett rasande tempo. Mjukvaruutvecklarna får allt större makt och framåt måste företagen lyssna mer på sina slutkunder. Tillsammans med trenden mot autonoma bilar kommer affärsmodellen att förändras. När Elektroniktidningen får en pratstund med Jonn Lantz, förändringsdrivare på Volvo Cars, snuddar han vid de utmaningar som hans företag, och hela bilindustrin, just nu står inför.

Volvo, Chalmers, Göteborgs universitet och Stena är några av de aktörer som får en mötesplats i Göteborg kring det heta området artificiell intelligens. Det är Sveriges regering som etablerar verksamheten, kallad ”Data Factory & Arena”.

Volvoägaren Geely har tecknat ett färskt avtal med Maxwell Technologies om att använda superkondensatorer i framtida hybridbilar, både laddbara och icke laddbara. Tekniken ska in i bilar för Europa och USA och kommer bland annat att hamna i Volvomodeller som bygger på den svenskutvecklade CMA-plattformen, såsom XC40.

Det Lundabaserade kameraövervakningsföretaget Axis öppnar ett utvecklingskontor i Linköping för mjukvara. Planen är att sysselsätta ett hundratal personer inom några år.

Artificiell intelligens behöver etiska riktlinjer, standarder, mer data att leka med och fler användare. Det anser regeringarna i Norden och Baltikum och organiserar sig för att genomdriva det.

Göteborgsbaserade millimetrvågsspecialsiten Gapwaves bad aktieägarna om 152 miljoner kronor. Nu står det klart att utfallet blev 110 miljoner kronor före emissionskostnader.

Mjukvarans intåg i samhället kan närmast jämföras med när ångmaskinen eller elektriciteten kom. Samtidigt är det svårt att fånga värdet av mjukvaran för produktiviteten i ett företag. I en färsk kartläggning av mjukvarans roll och behovet av mjukvarukompetens i svenska företag visar det sig dels att överraskande många – mer än vart tredje tillfrågat företag – utvecklar egen mjukvara, dels att behovet av mjukvarukompetens skiljer sig stort mellan företagen.

I morgon visas den finska robotbilen Marilyn upp i tyska Ulm tillsammans med ytterligare fem autonoma bilar – alla med sina egna specialiteter. Marilyn kan navigera genom dimma och snöstorm, och ingår likt övriga demobilarna i EU-projektet RobustSense.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)