JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Företag på spaning

"Corporate Intelligence" har blivit ett innebegrepp. Den snabba teknik- och marknadsutvecklingen tvingar teknikföretagen att hålla sig bättre underrättade. Databaser och datornätverk gör det möjligt.

- Omvärldsbevakning är en tillväxtbransch.

Det säger Robert Lundberg, VD för Sifogruppen som ingår i börsnoterade Scribonakoncernen. I Sifogruppen ingår bland annat mediebevakningsföretaget Observer Pressurklipp.

Förutom att skicka pressurklipp och avskrivna radio- och TV-inslag till olika företag så skriver Observer också sammanfattningar åt företag som vill se sin omvärld i mer komprimerat format. Dessutom gör Observer på beställning olika typer av analyser av medieinnehållet. Observer har omkring 150 anställda i Sverige. Konkurrenten är Kinneviksägda Imedia som bland annat har Ericsson som kund.

- De senaste fyra åren har Observer haft en tillväxt på 20-25 procent per år, säger Robert Lundberg.



Sammanfattningar


Bland kunderna finns många företag inom exempelvis telekommunikation, energi och biltillverkning - företag som är mycket beroende av hur de framställs i media, och som verkar i branscher där läget förändras fort.

Lundberg säger att det är sammanfattningarna och analyserna som står för den största delen av ökningen, medan basverksamheten, insamlingen, ökar något som följd. Det är till stor del möjligheten för kunden att få sammanfattningarna direkt in i sitt eget informationssystem, exempelvis en intern web eller en notisdatabas som Lotus Notes, som gör att efterfrågan har vuxit, säger han.

Celsius hör till de företag som köper medieanalyser och sammanfattningar. Det är Celsiuskoncernens informationsdirektör Kjell Göthe som är ansvarig för vilken typ av informationstjänster som köps. Han tycker det är naturligt att samma person ansvarar för både den inkommande informationen och för den som man själv vill sprida utåt.



Trendkänsligt företag


- När jag läser en omvärldsanalys så gör ju jag det för att se vilka förändringar som är på gång, så jag kan tala om det för dem som berörs, säger Kjell Göthe. En passiv omvärldsbevakning har man ju ingen nytta av. Den ska ju ligga till grund för en aktiv kommunikation så att vi kan påverka i en riktning som är gynnsam för oss.

Göthe skiljer på två olika typer av omvärldsinformation. Det som han är ansvarig för att bevaka är vilka trender som kommer och vilka politiska beslut som kan vara på gång. Av koncernens omsättning kommer 70 procent från militär teknik, vilket gör företaget mycket känsligt för politiska förändringar. Där har tillgången till databaser, och förmågan att skapa egna, kraftigt förbättrat möjligheterna att hålla sig informerad.

Den andra typen av information är den tekniska specialinformationen. Den sammanställs, nu som förr, av de tekniska specialisterna, ofta i någon sorts rapportform. Deras förutsättningar att hålla sig välinformerade har dock också förbättrats genom den nya tekniken, inte minst genom Internet.

Alexander Kristofersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)