JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Storbilds-TV i plasmateknik
TV-apparaten som hängs på väggen är snart här. På konsument-Cebit-mässan i Hannover i månadsskiftet augusti-september visade flera tillverkare platta TV-apparater.

Värst var Philips och Grundig med en 42-tums-TV.

42-tummaren, från Philips och Grundig var en av publikfavoriterna på mässan. Den baseras på Fujitsus plasmaskärm av växelströmstyp, se Elektroniktidningen 95:18.

Skärmen har en diagonal på 42 tum, eller 107 cm, och har det breda bioformatet 16:9. Trots den stora skärmen är TVn bara en decimeter tjock och väger inte mer än 20 kilo.

Fujitsu börjar i oktober tillverka 10 000 sådana plasmaskärmar i månaden i en fabrik i Japan, och en fabrik för 100 000 skärmar i månaden är under byggnad.

Philips kommer att tillverka TVn i Europa när den går i volymproduktion, var är inte bestämt idag. Till våren ska TVn finnas att köpa i europeiska butiker, men i Japan och USA ska den lanseras redan till jul. Priset landar runt 90 000 kronor.

De första kunderna tror Philips är företag som håller multimediapresentationer och konsumenter med uppenbart tjock plånbok.



Större betraktningsvinkel


Jämfört med TV-apparater med katodstrålerör har plasma-TVn klarare och ljusstarkare bild. Den går också bra att titta på från sidan; betraktningsvinkeln är hela 160 grader.

TV-mottagaren ligger i en separat burk som kan placeras flera meter från skärmen. Mottagaren kan avkoda både amerikanska, japanska och europeiska TV- signaler och har också en ingång för VGA-grafik som passar för persondatorer.

En föredragshållare kan således ta fram en glassig multimediapresentation med sin dator, och sedan visa den direkt på skärmen, komplett med stereoljud.

Japanska hemelektroniktillverkare hade också med sig platta TV-apparater till Cebit, om än inte lika stora.

Sony visade upp en 25-tums-TV byggd på företagets egna plasma-adresserade aktiv- matris-LCD-skärmar. Panasonic hade med sig en 26-tums plasmaskärm, även den av växelströmstyp.

Mikael Zackrisson





Nyfiken men skeptisk publik


Intresset är stort men skepsisen ännu påtaglig. Sådan var attityden till den digitala TV-tekniken på den senaste stora elektronikmässan, Cebit Home.

Cebit Home är en avknoppning från den årliga Cebit-mässan. Den nya höstupplagan har tillkommit delvis för att avlasta Cebit på våren. Det gick hem. Över 200 000 besökare kom, drygt 50 000 mer än vad man hoppats.

Den digitala TV-tekniken var dragplåstret framför andra, men den dekoderteknik Kirchs använder är inte helt färdig.

De tyska pionjärtittarna kommunicerar än så länge med satellitkanalen DF1 via telefon, och inte med den digitala ordergivaren TONI (Tele-Online-Navigations- Instrument).

Men konkurrenterna har över huvud taget inget system att visa upp. Mediakoncernen Bertelsmann kunde bara visa bilder och broschyrer på sin kommande satellitdekoder "Mediabox". I oktober ska den fransktillverkade boxen komma, heter det.

Men tills dess ska också TONI vara klara att göra tjänst för att beställa spelfilmer "on demand" till att låta tittaren vara sin egen bildregissör vid fotbollsmatcher och formel 1-lopp.

LARS-GUNNAR LARSSON



MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)