JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Asynkronmotorn som reglerar varvtalet själv
Integralmotorn är en liten asynkronmotor med inbyggd varvtalsreglering. Den kan bli attraktiv för att driva produktionslinjer och för att driva fläktar och pumpar. Installationen blir enkel och underhållet billigt jämfört med hittillsvarande teknik.

- Det här är verkligen bingo för oss.

John-Bertil Norling, driftingenjör vid Sandvik Steel i Sandviken, är belåten. De nya elmotorerna han just fått ta emot är ett lyft, trots att de bara är provmotorer ur en förserie.

Motorerna är speciella såtillvida att de är asynkronmotorer med inbyggda frekvensomriktare. Motorn och drivelektroniken är integrerade i en enhet. Vanliga varvtalsreglerade motorer består annars av tre delar: motorn, frekvensomriktaren och kablaget mellan dem. Nu är alltså omriktaren inbakad i själv motorn, och kablaget behöver inte installatören bekymra sig om.

"Integralmotorn" är det målande namnet på den här tekniken i tappning från ABB Motors. Men på ABB Motors är man mycket förtegen med detaljerna. Än finns ingen färdig produkt, utan den släpps ut senare i år.

- Motorn är på gång, den sätts i produktion efter semestern, säger Michael Henze, produktansvarig för integralmotorn vid ABB Motors i Västerås.

Mer än så vill han inte berätta just nu.



Tio motorer provsnurrar


Enligt vad Elektroniktidningen erfar från andra håll har ABB låtit runt några tiotal provmotorer snurra hos olika kunder i Sverige, Danmark och Tyskland under ett par års tid. ABB kommer att börja sälja integralmotorerna i höst. Det rör sig om små standardmotorer i storlekarna 0,75-7,5 kW, och under 1997 kommer man med motorer i storlekarna 7,5-11 kW.

De inbyggda frekvensomriktarna är snarlika dem som finns i motsvarande separata enheter. Det nya är att de nu är optimalt anpassade till motorerna. Priset lär bli ungefär som för separata motorer och frekvensomriktare.

Till en början kommer ABB bara att sälja dem på hemmamarknaderna, det vill säga i Sverige, Danmark och Tyskland - de länder där ABB tillverkar motorer. Det lär bero dels på att tillverkningskapaciteten är begränsad, dels på att man vill vara säker på att kunna ge ett bra kundstöd med tanke på att tekniken är ny.

Asynkronmotorn är drömmotorn i industrin. Den är enkel, har i princip bara en rörlig del och är stryktålig och nästan underhållsfri. Men, men - för att styra den behövs det alltså elektronik i form av frekvensomriktare, och de kostar pengar. Dessutom behövs det extra kablar mellan omriktaren och motorn. Man drar sig för kostnaden och besväret såvida det inte är uppenbart att varvtalsregleringen betalar sig.

Summan av kardemumman är att varvtalsreglerade motorer bara utgör 10-15 procent av det totala antalet nya motorer som säljs i Europa varje år. Små och någorlunda billiga motorer med inbyggd varvtalsreglering kan därför bli intressanta för att driva pumpar och fläktar som annars ofta körs oreglerade.

I processindustrier som stålverk och pappersbruk arbetar man med långa produktionslinjer där många motorer måste gå med samma varvtal. Det klassiska receptet är att lösa uppgiften med lättreglerade likströmsmotorer eller mer eller mindre sofistikerade mekaniska varvtalsregulatorer. De här klassiska teknikerna fordrar dock mycket underhåll, något som man vill minska till ett minimum i processindustrin där underhåll och underhållsplanering börjar bli en verklig vetenskap.

Asynkronmotorer med inbyggd varvtalsreglering har därför stora chanser att bli populära, eftersom både installationen och underhållet blir enklare än med dagens teknik.

Hos Sandvik Steel används nu provmotorerna i en tillverkningslinje för metalltråd. De ersätter gamla mekaniska varvtalsdrifter med mekanisk reglering. De mekaniska variatorerna fungerar ungefär som de steglösa växellådor som fanns i de bilar som Volvo tidigare tillverkade i Holland.

Enligt John-Bertil Norling är integralmotorerna i stort sett ljudlösa jämfört med de mekaniska variatorerna. Sandvik Steel har redan beställt tio integralmotorer och den ekonomiska ekvationen ser ut att gå ihop:

- För oss blir det billigare än med separata enheter, säger John-Bertil Norling.

- Den största besparingen ligger i att installationen blir mycket enklare. Dessutom var de gamla drifterna rätt slitna och dyra att underhålla.

Per Stymne

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)