JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Engagemanget hänger på kunderna
Elektroniktidningen ringde runt till ett antal företag för att höra hur långt miljökraven trängt in i branschen.

Första frågan gick till Trienta Elektronik, vars 160 anställda tillverkar kretskort och färdiga apparater för bland andra Atlas Copco och Ericsson.

Bernt Eklund, produktionschef för elektroniktillverkningen i Torsby, berättar att företaget kanske inte har mött så där väldigt hårda krav, men att en miljöcertifiering enligt ISO 14000 ändå är på gång.

- Vi källsorterar också. Annars gör vi inget speciellt.

Många misstänker att de riktigt små företagen inte alls hänger med i miljötrenden. Roger Yttermyr på Vällingby Ingenjörsbyrå, ett företag som bland annat håller kurser i elektronikproduktion har inte fått några förfrågningar alls om miljökurser från småföretag.

- Kurser om grundläggande produktionsteknik går bra, men kurser i miljö efterfrågas inte, säger han.

- Det är svårt att få ut kunskap till små företag, till de större går det lättare. Det blir nog ingen riktig fart förrän deras kunder ställer krav.



Miljö I den mån det är möjligt


Det finns dock även några små som satsar. På Legotronic med 13 anställda svarar VD Ulf Sandberg:

- Självklart. Och lägger till "i den mån det är möjligt". Företaget levererar kretskort till bland andra IBM, och är alltså inne i en bransch där kunderna var tidigt ute med miljökrav. Datorerna miljömärks ju till och med. De första miljökraven kom för ett par år sedan.

Legotronic har bytt ut miljöfarliga tvättvätskor mot vattenbaserade, och försöker undvika tvätta så långt det är möjligt. Något ISO 14000 är dock inte på gång.

De stora och medelstora har förstås resurser att göra mer. Elektromekan, legotillverkare för mobiltelefonindustrin med 240 anställda, är en av de legotillverkare som kommit längst. ISO 14000 är på gång och inte bara en framtida vision. Miljöfrågan kommer med när det är dags att köpa utrustning och skyddsingenjören kallas in varenda gång det är dags att köpa kemikalier.

- Vi använder miljö som konkurrensmedel, berättar kvalitetschefen Eskil Faktus.

Elektromekans kunder frågar ofta om miljö, och ställer till och med konkreta krav om ISO 14000 till exempel.

- De som inte satar på miljö hamnar ute i kylan - det både hoppas och tror jag, säger Eskil Faktus.

Hos en av de största, Flextronics i Karlskrona med 1 000 anställda och Ericsson som dominerande kund, finns en miljöchef som heter Jan Westerhammar. På företaget får alla chefer miljöutbildning, och Jan Westerhammar säger att företaget vill vara den bästa kontraktstillverkaren inom elektronikbranschen, och då gäller det att vara bra på miljö. Själv vill han att företaget ska bli tillräckligt bra för att kunna ge sina kunder råd och föreslå miljöanpassningar.

- Jag kan prata i två dagar om det här.



Miljökedjan tar slut


Flextronics för miljökraven vidare till sina leverantörer av material och utrustning men räknar inte med att leverantörerna ska kunna leva upp till dem på en gång.

- Vi köper från hela världen. Man kan ju alltid ställa krav, säger han och menar att det är svårt för små svenska kunder att få gehör hos stora utländska aktörer.

När man kommer till företagen som levererar produktionsutrustning tar miljökedjan i det närmaste slut.

- Det närmaste vi kommer miljö när det gäller maskinerna vi säljer är ergonomi och arbetsmiljö, säger Kenneth Hedman på Uptech.

- Men på kontoret kör vi miljövänligt med blyfri bensin i tjänstebilarna och miljömärkta papper, och sånt.

- Vi är ju människor vi också, och ska lämna över till våra barn, säger han.

Då händer mer bland komponentleverantörerna, även om de inte heller tillhör miljöfronten. På Elfa ska Marianne Lindberg jobba heltid med miljö om några månader då företaget ska införa ett miljöledningssystem.

- Jag får skriftliga frågor någon gång i veckan, i första hand från stora köpare som håller på att implementera miljöledningssystem.

Några av Elfas kunder kräver miljövarudeklarationer, och de frågorna förs vidare. Men Elfa har inte sammanställt någon egen frågelista till sina leverantörer.

- Ett skäl är att våra kunder frågar om så olika saker.

Elfa är ett av de företag som står bakom IVFs upphandlingsverktyg EcoPurchaser som beskrivs i artikeln här intill och som förhoppningsvis ska rensa upp i miljöfrågefloran.

KL

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)