JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nedläggningen av AEG ger Electrolux imageproblem
AEG:s vitvarusektor, uppköpt av Electrolux 1994, har fått speciella problem.

Det ursprungliga, drygt hundraåriga AEG likviderades nyligen av Daimler- Benzkoncernen, med stora rubriker som följd.

Och nu tvekar tyska konsumenter att köpa kylskåp och tvättmaskiner av märke AEG. Det av nedläggningen oberörda Electroluxägda AEG kör nu reklam på mottot "ryktet om vår död är betydligt överdrivet". Men man räknar med en viss försäljningsminskning under den närmaste tiden.



Tvåa i Tyskland


AEG är nummer två på den tyska vitvarumarknaden, efter Siemens. Inom Electroluxkoncernen marknadsförs AEG som hög-, Zanussi som lågprismärke och Electrolux mittemellan. Totalt är Tyskland näst viktigast, efter USA. Vilket är ytterligare ett skäl för svenska chefer att tala lugnande ord: de tyska fabrikerna blir kvar, trots världens högsta lönekostnader och namnförbistring.

LARS-GUNNAR LARSSON

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)