JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mannesmann hjälper tyska förare med vägvalet
Den tyska mobilteleoperatören Mannesmann har utrustat 1 000 bilar med ett navigationssystem som baserar sig på mobiltelesystemet GSM och positioneringssystemet GPS.

Storskaleförsöket kallas Verdi (Vehicle Relayed Delay Information) och drivs i den av motorvägar genomkorsade delstaten Nordrhein-Westfalen. 1 000 bilar utrustas med mobiltelefoner från GSM-operatören Mannesmann samt dator och GPS- antenn.

Systemet ger information om trafikstockningar och kan föreslå alternativa färdvägar.



Via mobiltelefonnätet


Information om bilens position, hastighet och kompassriktning sänds via mobiltelefonnätet till en central dator. Därtill får datorn extern information om väder, köer och annat.

Bilisten kan exempelvis få snabb hjälp i en nödsituation - uppgifter om bilens position, föraren och bilen finns ju. Man kan hämta aktuell, uppgifter om trafikläget eller alternativa färdvägar. Bilisten anger en adress och får veta hur långt det är dit och om han eller hon kör i rätt riktning. Åkeri- och taxiföretag får aktuell och exakt information om var bilarna finns.

I verklig drift kan systemet styra trafikflödet så att vägarna utnyttjas 15 till 20 procent bättre. Det ger samhälleliga vinster i form av mindre vägbyggnadskostnader och miljöutsläpp. Bilförarna sparar tid och vinner i säkerhet. En kalkyl av delstatsregeringen i Nordrhein-Westfalen säger att en pendlare i Ruhrområdet gör en vinst motsvarande 30 000 kronor per år.



Tjänar pengar nästa år


Mannesmann kommer att bilda ett separat bolag, "Mannesmann Autocom". Prognoserna för företaget är goda.

- Från 1997 tjänar företaget pengar, säger Peter Mihatsch, chef för GSM-sektorn.

Mannesmann räknar med att dra nytta av kunskaper från VDO och Fichtel & Sachs, leverantörer till fordonsindustrin som också ingår i koncernen. Men samtidigt framhålls att Verdi byggs upp enligt etablerade standarder och således inte är något monopolgeschäft.

Det är taktiskt med tanke på att konkurrentprojektet "Copilot" just lagts ner. Detta samarbetsprojekt mellan Bosch, Siemens, Daimler och Volkswagen avstod från satellithjälp, vilket ledde till oöverstigliga tekniska problem.

LARS-GUNNAR LARSSON
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)