JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Så satsar Göteborg på V2G

En femtedel av effektbalanseringen i elnätet kan i framtiden hanteras av elnätsansluta elbilar. Det tror Göteborg Energi och drar igång flera projekt med bland annat Polestar och Volvo för att utforska tekniken ur alla perspektiv: tillämpningar, teknik och affärsmodeller.

Göteborg Energi startar projekt inom det som kallas V2G – vehicle to grid – elbilar som integreras till distribuerade batterilager och aggregeras till så kallade virtuella kraftverk. 

Vad gäller flexibilitet, styrd efterfrågan, driver Göteborg Energi redan idag en tjänst kallad Effekthandel Väst. Planen är att kunna ansluta även privata elbilar till den tjänsten, via aggregatorer.

Tekniskt borde det inte vara ett stort steg. Ur Göteborg Energis perspektiv syns det ingen skillnad på el som kommer från solceller och från batterier. Det berättar Göteborg Energis projektledare Johanna Baltgren.

– Anslutningen sker på samma sätt. Och nätnyttoersättningen är densamma.

Det är inte bara batterier som kan aggregeras för flexibilitetstjänster, utan exempelvis även värmesystem. Men elbilsbatterierna har en unik profil, påpekar Erik Gallon, produktchef på affärssidan, Volvo Cars.

– Det är en flexibel och flyttbar last i tid, till skillnad från andra laster. För elbilar spelar det ingen roll, så länge som de är färdigladdade när de behövs.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Antalet laddbara fordon i Sverige nu har passerat en halv miljon- De har en samlad batterikapacitet på över 11 GWh. De som har dubbelriktad laddning kan mata elnätet. De som inte har det kan planera sin laddning för att hjälpa elnätet.

Ur nätets perspektiv är det ingen skillnad mellan att addera en kilowatt genom att ladda ur ett batteri och att avbryta pågående laddning av samma batteri. Båda tjänsterna ger elnätet en kilowatt extra att leka med.

– Uppskattningsvis kan i framtiden upp till 20 procent av behovet av flexibilitet täckas av fordon-till-nät, så potentialen är väldigt stor, säger Lars Edström, vd för Göteborg Energi Elnät.

Forskningsprojektet Nepp kom 2019 fram till att den samlade effekten från 3,8 miljoner fordon kan uppgå till 114 GW. Som referens ligger Sveriges topplast på 30 GW under en kall vinterdag.

Men först ska tekniken utvärderas.

Här är Göteborg Energis nya V2G-projekt.

V2G-PROJEKT

Dubbelriktad laddning med Polestar

Vinnova finansierar ett V2G-projekt kallat Pave som ska använda en ”stor” flotta av Polestar-3:or. Det som ska utforskas är skalbara affärsmodeller kring virtuella kraftverk.

Ett virtuellt kraftverk som byggs i Göteborg ska optimera laddning och urladdning med avseende på nätets behov och batteriets livslängd. För elbilsägaren ska det bara vara att ansluta bilen och låta systemet hantera resten.

Polestar har högtflygande planer – en skarp V2G-tjänst i Kalifornien. Också den planen sponsras av Vinnova. Partners där är California Energy Commission och FoU-institutet EPRI. En förstudie i Kalifornien inleds redan i december och pågår till oktober 2024.

V2G-PROJEKT

V2G för elnäts­balansering

Projektet Pepp (Public EV Power Pilots) undersöker hur dubbelriktad laddning kan balansera elnät.

Försöksobjekten är dels stillastående bilar i ett parkeringsgarage och dels en bilpoolstjänst. Notera skillnaden: parkeringsgarage­bilarna väntas stå stilla längre tid än bilpoolsbilarna. 

Dessutom finns frågor att ställa om teknik och om hur människor uppfattar och använder dubbelriktad laddning i publika miljöer. Vilka policies fungerar och vilket värde skapas?

Projektet kommer även att utveckla tekniska system för optimering av bilpooler, användarinteraktion och energioptimering. 

Testerna kommer att pågå under två års tid och omfatta totalt tolv bilar, sex i varje användarstudie. I slutet av 2024 ska projektet ha kommit fram till vad nästa steg är, och efter 2025 väntar studier i större skala där 100-tals och än fler bilar kan komma att ingå.

Forskarna har rekryterats från Lindholmens och Johannebergs vetenskapsparker och från Chalmers, Rise och Ctek. Deltar gör även parkeringsbolag, energibolag och fastighetsbolag. Projektet finansieras av Energimyndighetens FFI-program, tillsammans med Vinnova.

V2G-PROJEKT

Dubbelriktad laddning med Volvo

Tillsammans med Volvo Cars och dess färska avdelning Energy Solutions undersöks dubbelriktad laddning för hemmabruk.

EX90 blir den första Volvo som är utrustad med all nödvändig hård- och mjukvara för dubbelriktad laddning. Skarpa kunder ska använda en billig AC-laddbox – eftersom det är den plattform som enligt Volvo är den som snabbast kan rullas ut brett.

Projektet är både en demonstrator och en testarena. De miljontals eldrivna bilar som Volvo tillverkar under kommande år kommer enligt Volvo att ha en energilagringskapacitet på 50 GWh i mitten av decenniet. Och 90 procent av alla dagliga körningar förbrukar mindre än 20 kWh.

– Nästa steg blir att möjliggöra den här funktionen runt om i Sverige, och förhoppningsvis kommer det att bana väg för en ännu bredare acceptans av liknande laddnings- och energilagringstjänster runt om i Europa. säger Alexander Petrofski, chef på Volvo Cars Energy Solutions.

FAKTA:
Därför trendar V2G

Gigantiska kraftverk av parkerade batterier

Bilar står oftast parkerade – 90 procent av tiden, enligt Polestar. Det är ett stort slöseri. De innehåller stora dyra batterier, som hushåll eller hela elnätet skulle kunna ha nytta av som batterilager.

Det är i alla fall uppenbarligen vad många tror, eftersom det kommer en strid ström av V2G-lanseringar just nu. 

Volkswagen kopplar upp bilar i Härnösand. Volvo har startat en V2G-avdelning. Bolag som Ferroamp, Tibber och Greenly använder laddboxanslutna bilar som batterilager. Svea Solar startar ett virtuellt kraftverk som aggregerar bland annat elbilar. ABB experimenterar i Brobyholm. 

Orsakerna till att V2G händer just nu är flera.

  • Dubbelriktad laddning börjar stödjas i bilar och laddboxar.
  • Efterfrågan på flexibilitet från elnätet ökar.
  • Antalet elbilar börjar bli signifikant.
  • Efterfrågan på el ökar.
  • Standarder och lagstiftning kommer på plats för teknik, säkerhet och nya roller i elnätet.

Samlingsbegreppet V2X fångar V2L, V2H och V2G – Vehicle to Load, Home och Grid.

Batterier kan stödja elnätet, eller användas som ackumulatortank av enskilda hushåll. Eller utrustas med elkontaktsadapter för exempelvis husbilssemester, eldrivna verktyg eller för att driva kylskåp under strömavbrott.

Utöver V2X händer det även mycket inom hembatterier.

  • Checkwatt med flera bygger virtuella kraftnät.
  • Lex Energy bygger batteridrivna laddstationer som extraknäcker som batterilager.
  • Stella Futura lanserar systemlösningar.
  • Solask och Polarium utvecklar nya hembatterier.

Allt detta är nyheter bara från Sverige och bara under den senaste tiden.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)