Det gick så fort för styrkretstillverkarna att rita in den öppna cpu:n RISC-V i sina roadmaps att inte ens IAR hängde med i svängarna. Nu berättar företaget vad dess kunder och partners snickrar på i kiselverkstäderna.
Det är egentligen inget särskilt med Zephyr – bara ytterligare ett RTOS i mängden. Men genom att starta ett projekt kring det hoppas Linuxstuftelsen väcka intresse och samla utvecklarna.
Elektroniktidningen kollar statusen på Zephyr – Linuxstiftelsens eget operativsystem för styrkretsar. Med starkt stöd från Intel ser det hittills ut att kunna hålla sitt löfte om att bli en one-stop-shop för IoT i styrkretsar.
Hur gick det med de webbläsarbaserade operativsystemen för mobiler? Och hur gick det med smarttelefonerna som världens fattiga skulle ha råd med? Svaret på båda frågorna tycks vara KaiOS, som på ett år seglat upp från ingenting till Indiens näst största mobiloperativsystem.
Fordonsstandarden Autosar förvandlas nu till två parallella plattformar. Mjukvaruinnehållet i bilen ska kunna uppdateras – som appar i en smarttelefon – och det är det gamla statiska Autosar inte bekvämt med.
42 miljarder dollar kommer marknaden för självkörningsteknik vara värd år 2025, och 70 miljarder år 2030. Här är några leverantörer som slåss om kakan.
Flera företag, och ännu fler företagssamarbeten, levererar olika delar av den hård- och mjukvara som krävs för att ge bilen tillräckligt med intelligens för att kunna köra sig själv.
Det finns ingen teknik klar för självkörande bilar ännu. Genombrottet sätts av de flesta till efter 2020. Och det är inte bara självkörningsalgoritmerna som återstår. Andra komponenter och en understödjande infrastruktur har sina egna gryende ekosystem.
I fredags tvångsrekryterades en stor mängd IoT-system till att utföra en överbelastningsattack mot Internets infrastruktur. Elektroniktidningen förklarar vad som hände och varför det kommer att hända igen.
Hur konstruerar man ett komplext automationssystem som är skalbart till tusentals noder och verifierar att allt -fungerar? Vi pratar med Raybaseds teknikchef Jan Ryderstam om testning.
Ödet för lidar (ljusradar) är oklart – behövs det i automatiserade fordon? Idag är tekniken på tok för dyr, men dramatiska prissänkningar väntar. Därmed blir frågan till sist relevant.
Idag används 3D-skrivare främst till att skapa prototyper. Men i morgon kommer serietillverkning att vara den större verksamheten. Samtidigt fortsätter tekniken att utvecklas dramatiskt och sjunka i pris.
Amerikanska Voxel8 tar upp beställningar på något som företaget beskriver som världens första 3D-skrivare som kan tillverka elektronik. Man börjar försiktigt med ledande bläck, men siktar mycket högre än så.