För tredje året på raken fick Lars Bruno ta emot pris på den amerikanska produktionsmässan IPC Apex Expo i San Diego. Totalt var det 73 tekniska utredningar som tävlade. Lars Bruno och hans kollega Benny Gustafson, båda från Ericsson i Kista, fick ett av de två hedersprisen för sitt bidrag om ett lödproblem med BGA:er, så kallade Head-on-Pillow.
Mälardalens Högskola ska testa protokollet TSN (Time Sensitive Networking) i entreprenadmaskiner från Volvo Construction Equipment. Målet är att ge extra skjuts från ett upphottat Ethernet till de gigantiska volymer realtidsdata som kommer att flöda genom framtidens självkörande maskiner.
Fordonsorganisationen SAE har publicerat ett diagram som pedagogiskt beskriver vad organisationens sex definitioner av självkörning faktiskt innebär. Nivåerna har varit en källa till missförstånd.
[ECS 2018] Öppenkodskonsulten Codiax ser ett växande intresse för hypervisorer i inbyggda system, och trummar särskilt för Jailhouse – som ska vara enkel och effektiv.
[ECS 2018] Linuxkonsulten Canonical besökte mässan med en enda produkt – Snaps. Det är en teknik för att administrera mjukvara på distans, särskilt för dig som har ett gigantiskt nätverk av noder.
[ECS 2018] Att styra värme och belysning i små hus var ett centralt användningsfall när Bluetooth Mesh utformades. Martin Woolley besökte ECS för att förklara hur standarden fungerar.
Det gick så fort för styrkretstillverkarna att rita in den öppna cpu:n RISC-V i sina roadmaps att inte ens IAR hängde med i svängarna. Nu berättar företaget vad dess kunder och partners snickrar på i kiselverkstäderna.
Det är egentligen inget särskilt med Zephyr – bara ytterligare ett RTOS i mängden. Men genom att starta ett projekt kring det hoppas Linuxstuftelsen väcka intresse och samla utvecklarna.
Elektroniktidningen kollar statusen på Zephyr – Linuxstiftelsens eget operativsystem för styrkretsar. Med starkt stöd från Intel ser det hittills ut att kunna hålla sitt löfte om att bli en one-stop-shop för IoT i styrkretsar.
Hur gick det med de webbläsarbaserade operativsystemen för mobiler? Och hur gick det med smarttelefonerna som världens fattiga skulle ha råd med? Svaret på båda frågorna tycks vara KaiOS, som på ett år seglat upp från ingenting till Indiens näst största mobiloperativsystem.
Fordonsstandarden Autosar förvandlas nu till två parallella plattformar. Mjukvaruinnehållet i bilen ska kunna uppdateras – som appar i en smarttelefon – och det är det gamla statiska Autosar inte bekvämt med.
42 miljarder dollar kommer marknaden för självkörningsteknik vara värd år 2025, och 70 miljarder år 2030. Här är några leverantörer som slåss om kakan.
Flera företag, och ännu fler företagssamarbeten, levererar olika delar av den hård- och mjukvara som krävs för att ge bilen tillräckligt med intelligens för att kunna köra sig själv.
Det finns ingen teknik klar för självkörande bilar ännu. Genombrottet sätts av de flesta till efter 2020. Och det är inte bara självkörningsalgoritmerna som återstår. Andra komponenter och en understödjande infrastruktur har sina egna gryende ekosystem.