Atlas Copco Controls, tidigare GME-System, har köpt det schweiziska företaget Socapel. Atlas Copco Controls har representerat Socapel under flera år. Socapel är specialiserat på fleraxliga motordrifter. Företaget har ett styrsystem, PAM, som kan synkronisera upp till 36 motoraxlar. Kommunikationen med varje enskild servoenhet sker över ett egenutvecklat fiberoptiskt nät kallt Easy Bus. Tillsammans med Atlas Copco Controls har företaget också utvecklat servoenheten SAM. Medan Socapels sortiment består av standardardiserade och modulariserade enheter har Atlas Copco Controls koncenterat sig sig på att utveckla kundanpassade och mer specialiserade drivsystem. Bland annat tillverkar Controls drifterna till ABBs robotar och BTs truckar. Enligt Johan Engvall på Atlas Copco pågår nu en utveckling som innebär att industrin övergår från maskiner som drivs av en enstaka motor till maskiner med flera decentraliserade servon.
Lättare ställa om
Istället för att använda mekaniska överföringsdon som kardanknutar och kuggremmar och kammar utnyttjar man istället digitala styrsystem och höghastighetskommunikation. Vinsten med att modularisera är att det blir enklare att skräddarsy en maskin och att det dessutom går snabbare att ställa om en maskin för en ny produkt. Just den utvecklingen är en förklaring till varför Atlas Copco inledde sitt samarbete med Socapel och att man nu har övertagit företaget. Den största svenska användaren av Socapels motordrifter i Sverige är Tetra Pak. En annan kund är Mölnlycke. Atlas Copco Controls kommer att behålla tillverkning i både Sverige och Schweiz. Köpet innebär att Controls ökar sin omsättning med omkring 70 miljoner till 320 miljoner. Totalt har man 185 personer anställda i de båda länderna. Huvudkontoret ligger i Tyresö utanför Stockholm.Mats Udikas