Satsningen på att etablera en mötesplats mellan ungdomar och elektronikindustrin på mässan Elektronik/EP ser ut att bli en succé. Med tre dagar kvar tills mässan öppnar har över 700 gymnasieelever och lärare anmält sig till Showcase Sweden, och därtill väntas många teknologer från KTH.
Sverige är fantastiskt, och vår elektronikindustri tar fram många fascinerande produkter. Men med återväxten är det klenare. Högskolans platser gapar tomma trots att industrin behöver nyanställa hundratals ingenjörer. Därför anordnar Elektroniktidningen i samarbete med Stockholmsmässan Showcase Sweden på mässan Elektronik/EP. Ambitionen är att skapa den mötesplats för ungdomar och den svenska elektronikbranschen som så många efterlyst.
Sony Ericsson i Lund behöver anställa 400 personer nästa år. Grannen Ericsson behöver ungefär 200. I båda fallen är det ingenjörer som står högst på listan. Sony Ericsson kommer att hålla rekryteringsseminarier inom ramen för Showcase Sweden på mässan Elektronik/EP i januari.
På mässan Elektronik-EP i januari blir det premiär för Showcase Sweden. I en monter anordnad av Elektroniktidningen samlas stora och små svenska elektronikföretag för att visa upp sina förmågor och förhoppningsvis locka fler ungdomar att välja utbildning och karriär inom elektronikbranschen.
Svensk Elektronik: Nu är det dags att leverera resultat för halvledarindustrin!
Europa står inför en avgörande framtidsfråga: utan en tydlig och långsiktig halvledarstrategi riskerar vi att bli alltför sårbara i en värld där teknologin styr både ekonomi och säkerhet. Sverige har denna vecka markerat att EU måste agera för att bygga motståndskraft, minska beroendet och stärka vår globala konkurrenskraft
DEBATT ”Vi behöver en tydlig nationell strategi som prioriterar kommersiell innovation och innovativa entreprenörers behov framför etablerade företag som saknar förmågan att konkurrera på nya marknader”. Det skriver Fredrik Bruhn och Aaron Dinardi som tillsammans har mer än 40 års erfarenhet av svensk och internationell rymdindustri.
Mike Danilovic: Batteribyte för tunga fordon är här för att stanna
Går det att dagligen ladda hundratals tunga lastbilar med megawattladdare utmed vägarna? I Kina växer ett ekosystem för batteribyte på tunga fordon. Tekniken skulle snabbt kunna rullas ut även i Sverige.
Jonas Alexander Söderlund, Note: Sverige behöver innovativa och modiga start-up-företag
Några av de mest spännande småföretagen vi har i vårt land kan känna en oro inför att närma sig större leverantörer inom såväl utveckling som produktion.
Fler företag kan delta i europeiska forskningsprogram
Smartare elektroniksystems programkonferens går av stapeln den 12 september i Stockholm. Årets program kommer att få en internationell prägel då konferensen gästas av EU-programmet ECSEL:s vd Bert De Colvenaer och Smartare Elektroniksystems systerorganisationer i andra europeiska länder.
Kvinnan borde ha haft reflex. Men en väl konstruerad självkörande bil har tre sensorsystem som vart och ett borde ha kunnat upptäcka henne och undvikit eller mildrat påkörningen. Det är min slutsats efter att ha tittat på de två filmerna från dödsolyckan i Tempe i söndags kväll.
Fysiska begränsningar har börjat sätta stopp för hur mycket mer krympta processgeometrier kan bidra till att lyfta processorernas prestanda. Därför har utvecklarna börjat diskutera hur de kan ändra arkitekturen – istället för att packa ännu fler transistorer i ett chip – för att öka hastigheten. En av de största innovationerna i branschen kommer sannolikt att vara en återupptäckt av en teknik som funnits under en längre tid – den gamla goda FPGA:n.
Under det senaste decenniet har det dykt upp nya tillverkare av både personbilar och bussar som är helelektriska, men även tunga lastbilar som är plug-in-hybrider. Alla dessa nya produkter har gemensamt att de tänjer gränserna för vad som går att göra med lagring av elektrisk energi i batterier samt laddning av dessa batterier.
Självkörande taxi kommer att utrota privatbilismen i USA till år 2025. Detta enligt en av grundarna av taxiutmanaren Lyft. Han beskriver processen som ”den tredje transportrevolutionen.”
Elektronik är ett gammalt ämne men det har ständigt utvecklats och lett till nya tekniska revolutioner. Ta trådlös kommunikation som exempel som sedan 80-talet flyttat gränserna från megahertz till gigahertz samtidigt som Internet pressat upp datatakterna i de fasta näten från megabit per sekund till terabit per sekund. Alla dessa fantastiska framsteg har skett på mindre än 50 år vilket betyder mindre än två generationer av utvecklingsingenjörer.
Den trådlösa utvecklingen går rasande snabbt och ger oss tillgång till ett brett spektrum av tjänster utan att behöva använda sladd eller gräva ned kabel. Med de civila trådlösa systemen kommer dock en väsentligt ökad sårbarhet både inom industri- och säkerhetstillämpningar. Redan idag ser vi exempel på hur illegala aktörer utnyttjar de civila trådlösa systemens störkänslighet och hur naturligt förekommande störningssignaler orsakar incidenter på vitala system. Om denna utveckling fortsätter utan att störtålighet prioriteras så får vi ett samhälle som är mycket sårbart för angrepp och olyckor.