Med hjälp av satellitnavigering och mobiluppkoppling går det att både sätta gränser för var ett fordon får köra och dessutom kontrollera att gränserna inte passeras. Bilsäkerhetsföretaget Veoneer demonstrerade igår tekniken i Stockholm.
I början av mars köpte kontraktstillverkaren Leab företaget Spocs i Göteborg med drygt 20 anställda. Nu får Leabs vd i Tallinn ansvar även för Göteborgsfabriken.
Göteborgsföretaget Cevt ska utveckla en drivlina till plug-in-hybrider som kostar mindre och fungerar bättre än idag. Forskningsprojektet är ett samarbete med Chalmers, som ska utveckla en inverterare i kiselkarbid. Energimyndigheten är med och finansierar.
Göteborgsföretaget Insplorion har i samarbete med Rise Acreo visat på att storskalig produktion och användning av en minimal fiberoptisk sensor för batteristyrning är möjlig. Nu beviljar Vinnova projektet ytterligare 1,7 miljoner kronor inom programmet Smartare Elektroniksystem.
Den kinesiska telekomleverantören ZTE dömdes till ett sjuårigt förbud att köpa amerikanska komponenter i mitten av april. Nu sträcker Donald Trump ut en hand på villkor att ZTE vidtar diverse åtgärder inklusive byter ledning.
Ett batteri som kan laddas upp och ur 5 000 till 10 000 gånger och som kan användas av en elbil i mer än tio år. Det är vad franska Saft siktar på när företaget nu satsar 200 miljoner euro i utveckling av batterier till framtida elbilar, skriver Reuters.
Kraftspecialisten XP Power köper amerikanska Glassman High Voltage, som utvecklar och tillverkar strömförsörjning som levererar höga spänningar och höga effekter. Därmed förstärker XP Power sin produktportfölj inom detta gebit.
På tisdag i nästa vecka – den 29 maj – öppnar Lindholmen Software Development Day för fjortonde året i rad. Här kommer över 30 experter att dela med sig av de senaste inom mjukvara – med fokus på trender, teknik, AI, VR/AR och spel, verktyg och metoder.
Inte helt oväntat surfar vi allt mer med mobilen. Post- och telestyrelsen har räknat ut att den genomsnittliga privata användaren i Sverige gjorde av med 4,8 Gbyte per månad i fjol.
1,3 sekunder innan kollisionen bedömde Ubers programvara att det var dags att nödbromsa. Men nödbromsen var urkopplad. Det framgår av haverimyndigheten NTSB:s preliminära rapport om Ubers dödspåkörning i Tempe.
Idag står affärsområdet Life Science för cirka 20 procent av teknikkonsulten Prevas omsättning. Framåt ska den andelen öka genom en dedikerad satsning.
AI-konsulten Univrses får förnyat förtroende att utveckla datorseende och maskininlärning för självkörande bilar åt det Volvo- och Autoliv-ägda bolaget Zenuity.