JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nyheter

Nyheter

5G står i begrepp att rullas ut och två industrigrupper släppte samma dag i förra veckan varsin guide till patentlicensering. De motsäger dock varandra i den grundläggande principen för hur priser på standardpatent ska beräknas. 

Kinesiska Evergrande planerar en årlig tillverkning av en miljon elbilar och 50 GWh batterier, och tänker för ändamålet bygga tre fabriker till en kostnad av 23 miljarder dollar (220 miljarder kronor). 

Den kinesiska telekomjätten kräver över en miljard dollar i patentavgifter av den amerikanska operatören Verizon där Hans Vestberg är högsta chef. Uppgifterna kommer från nyhetsbyrån Reuters.

Efter 497 budrundor står det nu klart att fyra operatörer får spektrum för 5G. Men priset blev hög, totalt får de betala 6,6 miljarder euro.

Lastbilstillverkaren Volvo har hittat ett första uppdrag till sin batteridrivna och självkörande lastbil Vera. Det handlar om att flytta containrar åt logistikföretaget DFDS i Göteborgs hamn.

Små optiska sensorer monterade i armaturerna på lyktstolpar, där de mäter luftkvaliteten, kan bli verklighet i framtiden. Just nu testas tekniken – utvecklad av Chalmers i samarbete med Göteborgsföretaget Insplorion – av belysningsföretaget Leading Light, IVL Svenska Miljöinstitutet och andra.

Cirka 140 GWh kommer att vara årsproduktionen år 2022 för kinesiska CATL, världens största tillverkare av batterier för elbilar. Liksom sin svenska konkurrent Northvolt satsar CATL på samarbeten med biltillverkare och på att sprida sin tillverkning geografiskt.

Telekomjätten Ericsson och det statliga forskningsbolaget Rise har samarbetat under många år. Nu bekräftas banden genom ett långsiktigt samarbetsavtal.

En batterifabrik med en kapacitet på 16 GWh är härmed säkrad i Skellefteå efter att svenska Northvolt skramlat ihop en  miljard dollar. ”Northvolt Ett” har redan beställningar på 13 miljarder dollar. Dessutom ska Northvolt bygga ytterligare en gigafabrik i Tyskland tillsammans med VW.

Enligt uppgifter i Di Digital är batteribolaget Northvolt mycket nära att säkra finansieringen för första etappen av fabriken i Skellefteå. Det handlar om cirka 16 miljarder kronor där Volkswagen och Siemens går in med huvuddelen.

Elektroniktidningen fick en prat­stund med Risc-V-kon­struk­tö­ren Krste Asanovic när hans företag Sifive passerade Kista på sin pågående världsturné. Om man skulle peka ut en enda person motsvarande en ”Linus Torvalds för Risc-V” skulle det vara Krste Asanovic. Han tog fram den första versionen år 2010.

Tvärstopp för utvecklingen av egna produkter. Strategin framöver blir att sälja kunnande kring de egenutvecklade bränslecellerna och utvecklingsprojekt. En stor del av personalen får lämna företaget.

Utbyggnaden av 5G går allt fortare vilket fått Ericsson att justera upp sin prognos. Nu spår företaget att det kommer att finnas 1,9 miljarder 5G-abonnemang och att 45 procent av världens befolkning kommer att ha 5G-täckning år 2024. Siffrorna framgår av den uppdaterade versionen av Ericsson Mobility Report.

Att trafikera en linje med en elbuss under ett år kostar med dagens priser 150 000 kronor mer än biodieselbuss. Det rapporterar Energimyndigheten och Trafikverket.

NXT – så heter Scanias vision för transporter i framtida städer. Det handlar om ett modulsystem – konstruerat för år 2030 och framåt – som kan växla form för att passa olika typer av stadstransporter. Just nu kan du se det på UITP Public Transport Summit, som är världens största kollektivtrafikevent och i år går i Stockholm.

Det amerikanska patentlicensbolaget Intellectual Ventures har fått Ericsson att signera ett patentavtal och en sjuårig tvist mellan dem upphör.

Kanadensiska Leddartech väljs som leverantör av lidar till amerikanska Coasts självkörande rallyförarprogrammerade (!) skyttelbussar för campus- och stadsmiljö.

Funderar du på vilket land som slänger mest el- och elektronikprodukter eller vilket nordiskt land som är bäst på att samla in avfallet? Då ska du surfa in på den nya webbplatsen globalewaste.org för att hitta svaren.

För tre år sedan startade ett av Mittuniversitetets största forskningsprojekt. Det har fått större genomslagskraft än någon kunnat ana – det har engagerat nästan 6 000 personer och skapat 15 nya IoT-produkter.

Just nu pågår IEEE International Microwave Symposium i Boston. Där visar NXP bland annat upp en 5G-lösning där en aktiv 28 GHz-antenn från svenska Gapwaves ingår. Siktet är inställt på små basstationer som exempelvis används inomhus och där det finns många användare.

Elbilstillverkaren Nevs har fått ett dotterbolag – den brittiska hjulmotortillverkaren Protean. Nevs får tillgång till Proteans elektriska drivteknik, men dotterbolaget förblir självständigt.

Tesla har länge varit den enda biltillverkare som kunnat uppdatera mjukvaran i bilar via mobilnäten, så kallad OTA (over the air). Nu följer BMW efter, men bara för vissa modeller och för icke-kritiska funktioner, rapporterar sajten Motor Authority.

I ett europeiskt projekt ska bilar från Volvo, BMW, Ford och Mercedes varna varandra för bland annat halt väglag. I försöket deltar också karttjänsterna Here och Tomtom liksom några trafikmyndigheter.

Ingen vill köpa undervattenskabel av Huawei längre, så företaget backar ur sin majoritetsandel i fiberkabeldragaren Huawei Marine Systems. Ägandet ska övertas av ett annat kinesiskt bolag, Hengtong Optic-Electric.

Tyska Infineon köper amerikanska Cypress Semiconductor för 9 miljarder euro. Därmed breddar Infineon sin portfölj så att företaget kan erbjuda lösningar som kopplar samman den verkliga världen med den digitala. Strategin är att växa inom fordon-, industri- och IoT-sektorn.

Skellefteå Kraft ska utveckling laddning av eldrivna racingbilar tillsammans med Drive Center Arena – Skandinaviens längsta racingbana som ligger utanför Skellefteå. En utmaning är att laddningen måste kunna ske mycket snabbt.

Den svenska fordonssäkerhetsleverantören Veoneer fick in 627 miljoner dollar, motsvarande sex miljarder kronor, i den kapitalanskaffningsprocess som inleddes den 20 maj. Pengarna behövs för att hålla verksamheten rullande till dess att den går med vinst.

”Se upp!” hojtar en parkerad Mercedes åt två fotgängare när de är på väg att oförsiktigt kliva ut i gatan. Det är en konceptbil som tänker utanför boxen när det gäller trafiksäkerhet. Tro det eller ej men den kan till och med placera ut en varningstriangel.

Nu köper de ett lidarföretag – stjärntrion från Waymo, Tesla och Uber som hoppade av för att utveckla egen självkörningsteknik.

Den 8:e oktober är det dags för årskonferensen PiiA Summit i Västerås. Ambitionen är att fungera som mötesplats för företag och forskningsparter som vill medverka inom det strategiska innovationsprogrammet Processindustriell IT och automation (PiiA).

Vid en konferens i Göteborg i förra veckan avslöjade biltillverkaren Nissan siffror som visar att batteriet i en Leaf lever tio till tolv år längre än bilen som förväntas ha en livslängd på tio år.

Med hjälp av ABB kommer Vietnam att kunna växla över snabbare till smart tillverkning. Det är i alla fall planen i den avsiktsförklaring som ABB och det vietnamesiska ministeriet för vetenskap och teknik (MoST) undertecknade igår i Stockholm.

150 personer som arbetar med mjukvaruutveckling för tjänster till radioaccessnät i ukrainska Lviv får ny arbetsgivare när konsultbolaget Tieto tar över verksamheten från Ericsson.

En laserstråle delas och skickas mot en tunn folie från två olika vinklar exakt samtidigt. I krocken skapas ett mycket starkt elektromagnetiskt fält som fördubblar energin hos protonerna när de skjuts iväg som en stråle. Forskare på Chalmers och Göteborgs universitet står bakom genombrottet, som på sikt tros kunna bädda för avancerad cancerbehandling på lokala sjukhus.

Mobiloperatören Tre ska hyra ut spektrum till finska Ukkoverkot som bygger lokala LTE-nät. Det handlar om industriella kunder med behov av stabil kommunikation i exempelvis fabriker, hamnar och flygplatser.

Sverige är det land i Europa som ansökt om flest internationella patent inom Industri 4.0 mellan 2010 och 2016. Globalt ger det en femte plats. Ett företag – Ericsson – ligger bakom 83 procent av alla dessa svenska ansökningar, enligt PRV som konstaterar att exempelvis AI inte är en svensk paradgren.

Telia och Mittuniversitetet inviger Norrlands första 5G-nät på torsdag. En ny Rise-filial på plats ska delta i utforskningen av industriella tillämpningar kring 5G, AI och IoT.

Efter Teltex konkurs i april finns det bara två inhemska tillverkare av mönsterkort, Malmö Mönsterkort och Cogra Pro. Nu köper Malmö Mönsterkort resterna av Teltex.

Meteorologer vill att amerikanska 5G-licenser på 24 GHz dras tillbaka till dess att det är säkerställt att basstationerna inte kommer att störa deras satellitmätningar på vattenånga vid 23,8 GHz. Orkanvarningarna skulle bli sämre.

Svenskarna väljer allt snabbare bredbandsabonnemang, och mobilsamtal via 4G har fått sitt genombrott. Det visar Post- och telestyrelsens (PTS) rapport Svensk telekommarknad 2018.

I höst går det att komplettera vanliga tvåkupiga betongpannor från Benders med solpaneler från Järfällabolaget Midsummer. Redan nu går det att beställa solpanelen som följer takkupornas form.

 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)