JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Märkeslös mobil ska fånga kunder

Vertikal integration är nyckelordet för legotillverkaren Flextronics idag. Det är också en av huvudorsakerna till att man köpte svenska Bluelabs.
- Med allt från konstruktion till tillverkning i samma hus kan vi garantera att det vi konstruerar går att tillverka till ett vettigt pris, säger Alastair Denton-Miller från Flextronics Design.

- Dessutom har programutveckling blivit väldigt viktigt för oss, eftersom kunderna vill ha ett komplett utbud av tjänster.

Precis som tidigare sagts integreras Bluelabs i Flextronics Design. Inom enheten finns ungefär 1 800 anställda idag, men via ytterligare några företagsköp ska den siffran upp över 2 000 innan årets slut. Flextronics Design är en separat affärsenhet inom Flextronics och ska stå på egna ben ekonomiskt, men den ska också locka in tillverkningsjobb till Flextronics fabriker.

- Målet är att hälften av våra konstruktionsjobb ska resultera i egen tillverkning, säger Bluelabs hittillsvarande vd Ulf Pettersson som nu byter titel till produktutvecklingschef.

Han visar upp en av Flextronics Designs nyskapelser, en märkeslös mobiltelefon i genomskinlig plast. Den kan säljas som färdig konstruktion, det enda köparen behöver lägga till är ett varumärke och ett nytt skal. Men dra för den skulle inte slutsatsen att Flextronics vill ge sig in i mobiltelefonbranschen, det skulle kunna bli förödande för affärerna.

- Vi talar helst om "co-design", för det är så vi vill se det: vi konstruerar en produkt tillsammans med våra kunder. Flextronics har inga som helst avsikter att börja sälja färdiga konstruktioner på den öppna marknaden, säger Alastair Denton-Miller.

Så de tilltänkta köparna för plasttelefonen är Ericsson, Nokia och andra tillverkare som Flextronics redan har som kunder.

Lennart Pettersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)