Företag som vill nå framgång på lång sikt måste anställa fler invandrare och kvinnor.
Det hävdar Motorolas vice VD Roberta W. Gutman.
- Det är en fråga om kvalitet och om att tjäna pengar. Det gör inget om våra konkurrenter inte förstår hur viktig mångfalden är - vi skrattar hela vägen till banken.Insikten att det kan vara ekonomiskt gynnsamt för företag att anställa kvinnor och invandrare spred sig efter en studie gjord av amerikanska arbetsmarknadsdepartementet 1987: "Workforce 2000". Två år senare antog Motorola ett program för "Managing diversity" - strävan efter ökad etnisk och könsmässig mångfald på höga poster i företaget. I första hand var det möjligheten att kunna handla framgångsrikt med framtidens tillväxtregioner Asien, Latinamerika och Östeuropa som låg bakom beslutet.
Förändringsarbetet drivs av företagsledningen, inte av personalavdelningen. På så sätt vill Motorola undvika att projektet blir urvattnat och tandlöst.
Bra för utvecklingsarbeteRoberta W. Gutman är projektets "mamma". Hon är, på ett sätt, sinnebilden av framgångsrikt amerikanskt företagande: hon är självsäker, slagfärdig och affärsinriktad. På andra sätt är hon mindre typisk: hon är svart, kvinna och i besittning av en avväpnande självironi.
Enligt henne har programmet varit en ekonomisk succé. Företagets vinst har stigit kraftigt, och den långsiktiga satsningen på ökad mångfald ska se till att den fortsätter att stiga. För Motorola handlar det inte om socialt medvetande eller allmän välvilja, utan om pengar.
De anställdas attityder till kvinnor och invandrare har inte förändrats speciellt mycket, men personalen har förstått att man kan hitta nya idéer när anställda med olika bakgrund jobbar ihop i utvecklingsteamen. Bredden gör det också lättare att komma fram till vilka produkter konsumenterna vill ha.
Viktigt visa förändringenMen det tog lång tid för Motorola att få medarbetarna att förstå att mångfaldssatsningen var seriös och allvarligt menad.
- När vi först frågade de anställda vad de ville ändra på i företaget kom de först med banala frågor, som om inte interntidningen kunde komma ut oftare. Vi lyssnade och ändrade. Med tiden vågade de ställa tuffare frågor, som till exempel varför det är så få kvinnor i ledningen, säger Gutman.
Som belöning för sitt arbete har Motorola fått en lång rad utmärkelser för att vara ett bra företag att arbeta på. Men det är inget mål i sig, enligt Gutman.
- Vi har inga särskilda prisskåp som behöver fyllas. Däremot är det viktigt att visa att vi har förändrats.
Det är viktigt att projektets resultat går att mäta. Varje enhet inom Motorola har därför ett självständigt ansvar för att utbilda personalen i mångfaldsfrågor och driva förändringsarbetet.
"Ta kontakt med andra"Motorola och Xerox är två företag som satsat hårt på ökad mångfald. Att båda dessa är teknologiföretag tror Gutman är en slump. Däremot är det inte en slump att det är stora och kraftfulla företag som valt att satsa. Det krävs resurser.
- Filosofin går lika bra att tillämpa på små företag. Men de vill i regel inte undersöka saken själva, utan föredrar att följa efter de stora.
Hon råder i stället små företag att ta kontakt med större för att dra nytta av deras lärdomar.
David Djuphammar