Eureka, som firar 20 år i år, är en paneuropeisk organisation som ska stödja konkurrenskraften hos europeiska företag genom innovationssamarbeten. Och fler än 20 partners, alltifrån tillverkare av bilar och komponenter till universitetsforskare från fyra länder har deltagit i projektet, Frankrike, Tyskland, Italien och Sverige. Från Sverige deltog Volvo.
Målet är att ett nytt gemensamt programvarugränssnitt för elektronik ska kunna användas i alla bilar från 2009. Idag är problemet, att när man infogar en ny komponent så måste inte bara den utan även alla andra komponenter testas mycket noga, för att man ska vara säker på att de fungerar tillsammans. Därför blir utvecklingsarbetet allt dyrare och tar allt längre tid. Med den nya arkitekturen hoppas man nu öka den europeiska bilindustrins konkurrenskraft.
Det syns på deltagarlistan att intresset är stort. Där finns bland andra Audi, DaimlerChrysler, Renault, BMW, Opel, Peugeot-Citroën, Siemens och Robert Bosch.
Och även om detta projekt är avslutat utgör resultaten grund för det fortsatta arbetet inom EUs FP6-projekt EASIS och bilindustrins initiativ för en öppen systemarkitektur - Autosar - en spin-off från EAST-EEA som förväntas presentera sina första resultat år 2010.
- Detta betyder inte bara att nya system, som ett för att styra bilen på elektronisk väg, blir snabbare från design till marknad. Det garanterar också en kvalitetsnivå som är väldigt viktig om europeiska bilar ska vara konkurrenskraftiga, säger Joseph Beretta of på Peugeot Citroen.
Erika Ingvald