JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nokia köper musikprogram för 450 miljoner

Nokia köper amerikanska Loudeye, som gör distributionsprogram för musik, för 60 miljoner dollar, motsvarande omkring 450 miljoner kronor.
Nokia tar upp kampen om musiklyssnarna med Apple, Sony Ericsson och de övriga. Under andra kvartalet i år sålde Nokia drygt 15 miljoner exemplar av sina musikmobiler med flaggskeppet N91 i spetsen. Nu höjer multimediechefen Anssi Vanjoki ribban:

– Folk ska kunna komma åt vilken musik de vill, var som helst, när som helst, till en rimlig kostnad. Med detta företagsköp siktar vi på att leverera sådana lösningar under 2007, säger han i ett pressmeddelande.

Musiken ska kunna komma till mobilen på en rad sätt – via mobilnätet, via FM-radion, eller från en närbelägen pc via Bluetooth eller USB. Formaten kan vara MP3, M4A, AAC eller WMA.

Det som saknas är en fungerande distributionsapparat för Nokias mobiländamål. Det är där Loudeye kommer in i bilden. Loudeye driver i dagsläget 60 musiknedladdningstjänster i 20 länder, på en rad olika språk. Företaget hanterar rättigheter och innehåll från alla större skivbolag, och därtill från ett par hundra mindre bolag. Totalt finns över 1,6 miljoner låtar i företagets utbud.

Företaget har 130 anställda och omsatte 20,3 miljoner dollar förra året. Huvudkontoret ligger i Seattle, och man har Europakontor i London, Bristol, Paris, Köln och Milano.

Köpet väntas slutföras under fjärde kvartalet i år. Först ska berörda myndigheter och Loudeyes aktieägare säga sitt, och därtill ska ett antal kontrakt omförhandlas.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)