Alla EU-länder fick nya drönarregler vid årsskiftet. I måndags – den 11 januari – skulle de varit införda i Sverige, där ett krav på körkort för att få flyga drönare är en stor förändring. Tekniska problem hos Transportstyrelsen har gjort att övergångstiden nu förlängts till den sista januari.
De nya drönarreglerna i EU har tagits fram med anledning av en förväntad ökning av drönare i luftrummet.
– Vi är precis i början av en accelererande ökning av drönaranvändandet. Precis som för bilar, flygplan, båtar och motorcyklar krävs ett regelverk om samhället ska ha förtroende för det som händer, säger Rémi Vesvre på Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
Enligt Transportstyrelsen tar det 5 till 10 min att registrera sig som operatör och mellan 30 och 40 minuter att genomföra provet för drönarkort, som sedan gäller i fem år. Registrering kostar 50 kronor om året, medan själva drönarkortet kostar 130 kronor.
– Att ta drönarkort och registrera sig som drönaranvändare tar inte lång tid eftersom hela processen är digital, förklarar Rémi Vesvre.
Men införandet blev mer dramatiskt än förväntat. När Transportstyrelsen öppnade sin nya e-tjänst i måndags skapade den höga belastningen rejäla problem. Bara timmar efter stängdes den.
För att inte orsaka problem för personer och företag som använder drönare yrkesmässigt har Transportstyrelsen nu förlängt övergångstiden till den 31 januari.
De nya drönarreglerna på EU-nivå ligger relativt nära den lagstiftning vi tidigare haft här i landet, men framåt får drönare olika indelning beroende på risknivå för flygningen.
Drönare delas in i tre kategorier: öppen, specifik och certifierad. Precis som tidigare finns tre grundregler som alltid gäller vid drönarflygning:
- Du får inte flyga utom synhåll
- Du får inte flyga högre än 120 meter (utom i visa fall)
- Du får inte flyga på ett sätt som kan vara farligt för andra
Här kan du läsa mer om den nya reglerna på Transportstyrelsen (länk).