JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kunskapslyft är ledarskap

Om man hittar ett system för strukturerad kunskapsspridning kan utvecklingsarbetet bli mycket effektivare. Christer Hoberg på Combitech Software har utvecklat en sådan tjänst som nu köpts av Ericsson Microwave.


Går det att accelerera upplärningsprocessen? Att hitta ett system som gör novisen till expert på kortare tid? Att sprida specialisternas kunskap i organisationen, och samtidigt vässa specialisterna? Och att förpacka detta till en tjänst som går att sälja? Christer Hoberg, vd på Combitech Software, tror definitivt det.

- Det här är vårt bidrag till technology management. Om några år hoppas jag vi har 50 konsulter som sysslar med detta, säger han.

Han har visst fog för sina förhoppningar. I snart två års tid har han tillsammans med professor Bo Göranzon på KTH drivit interna seminarier på Combitech Software med fokus just på frågan hur kunskaper överförs. Och hos den första externa kunden, Ericsson Microwave, ska nu ett tiotal teknikspecialister läras upp i konsten att sprida sina kunskaper i organisationen.

- Vi ska hjälpa dem att formulera sin kunskap och att lära dem förmedla den till andra, säger Hoberg.

Han menar att det handlar lika mycket om ledarskap som om teknik. Specialisterna ska bli teknikledare i det ordets fulla bemärkelse. Då måste de kunna prata både om sådant som står i manualer och sådant som har att göra med omdöme och erfarenhet. Först då får de en chans att lyckas som kompetensuppbyggare och ledare.

Christer Hoberg använder termen "tyst kunskap". Att cykla eller att baka kräver sådan tyst kunskap - det går inte att beskriva hur man gör så att andra kan lära sig enbart genom att läsa beskrivningen.

- Ingenjörer har ingen tradition av att överföra tyst kunskap. Andra yrken har lärlingar, läkare går rond med sina kandidater men inom ingenjörsyrket måste vi utveckla något nytt, säger Hoberg.

Från novis till expert


Kunskapsforskare som Bo Göranzon menar att yrkeskunnandet utvecklas i fem steg: novis, nybörjare, kompetent, skicklig och expert. Novisen är hjälplös utan regler och fakta. Nybörjaren klarar att hålla sig till checklistor och tumregler. Kompetent blir man när man kan hantera olika situationer och välja en plan för lösning av problem.

Ska man bli skicklig krävs dessutom att man med säkerhet, mer eller mindre intuitivt, gör rätt när man väljer en plan. Skicklighet kräver starkt engagemang i uppgiften.

För experten, slutligen, är kunnandet som en del av den egna kroppen. En meteorolog känner bokstavligen vart lågtrycken ska ta vägen och vad de ska få för konsekvenser. Flygledaren ser inte prickar på sin skärm, utan känner planen i luften och vet vart de är på väg eller var de ska landa.

- Det finns tiotals år av kunskapsforskning inom akademierna som är en bra bas för vårt arbete. Men man behöver inte bli filosof för att tillämpa detta, säger Hoberg.

Till skillnad från filosofernas skrifter har de seminarier han drivit internt varit ytterst handfasta. En grupp på nio personer har samlats 7-8 gånger under 18 månaders tid. Till varje gång har deltagarna skrivit ned två A4-papper med sina erfarenheter av ett visst projekt. Det har handlat om allt från val av teststrategi till EMC-problematik eller hur det gått till att formulera en projektbeskrivning.

Under seminariet har sedan deltagarna fått läsa upp det skrivna, och de övriga i tur och ordning fått kommentera och diskutera liknande erfarenheter.

- Vi lärde oss att man hittar halva lösningen till ett problem bara genom att formulera det. Själva skrivprocessen gjorde att vi fick struktur på våra tankar.

- Disciplinen var viktig. Alla tvingades skriva, och alla kommenterade, i tur och ordning. Det gjorde att nya personer kom fram i organisationen.

Hur mäter man då metodens framgång? Christer Hoberg medger att den frågan är knepig.

- Vi har visserligen låg personalomsättning, hög vinst och bra tillväxt, men det är ju inget bevis, det kanske vi haft ändå.

- Men vi har sett att vår metod fungerar. Vi ser att yngre medarbetare blir produktiva snabbare än förr och tar kortare tid på sig att komma in i projekt. Vi har märkt att vi kan ger mer kvalificerad rådgivning till våra kunder.



Affärsutveckling


För Combitech Software handlar det om affärsutveckling. Företaget ville inte tumma på konsultrollen genom att utveckla egna produkter. Inte heller ville man bli en i mängden av IT-konsulter. Samtidigt hade man en tradition från Combitechgruppen av tekniksamarbete.

- Vårt huvudområde är ju kompetens. Så vi bestämde oss för att det var kompetensförädling som skulle bli vårt nästa steg, säger Hoberg.

- För svensk industri är det oerhört viktigt att effektivisera utvecklingsarbetet. Men vanliga organisationskonsulter förstår sig inte på utvecklingsavdelningarna - det är där vi har vår nisch.

- I varje projekt är det någon som måste fatta de svåra besluten och göra de svåra bedömningarna. Svara på hur lång tid projektet tar, när det är dags att ta fram en prototyp eller förutse var problemen kommer att uppstå, sådant som kräver mycket tyst kunskap.

- Det är den processen vi vill hjälpa våra kunder att förbättra, säger Christer Hoberg.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)