JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Framtidens bästsäljare förstår vad man säger
Mobiltelefoner, persondatorer och bilnavigeringssystem med inbyggd taligenkänning, identifiering av fingeravtryck och tillämpningar för smarta kort spås bli framtidens framgångsprodukter för elektronikindustrin.


Smarta kort, navigationssystem, taligenkänning och detektering av fingeravtryck anges av ett flertal marknadsanalytiker som de verkliga tillväxtområdena för halvledar- och elektronikindustrin under de kommande fem åren. Analytiker hos marknadsanalysföretaget Dataquest och dess moderbolag Gartner-gruppen menar att dessa fyra framtidsområden uppfyller fem viktiga kriterier för framgångsrika elektronikprodukter - säkerhet, informationsvärde, ökad produktivitet, användarvänlighet och rörlighet.

Framför allt väntas produkter som kombinerar två eller flera av dessa tillväxttekniker att vinna terräng på marknaden. Mobiltelefoner med taligenkänning och fingeravtrycksdetektorer är ett exempel på kommande storsäljare. År 2002 beräknas cirka 25 procent av alla persondatorer vara försedda med taligenkänning, 10 procent kommer att inkludera detektorer för identifiering av fingeravtryck och 20 procent väntas ha tillämpningar för smarta kort.

Smarta kort spås få en explosionsartad utbredning såväl geografiskt som inom olika tillämpningsområden. Dessutom väntas halvledarinnehållet i korten öka i takt med att korten blir mer sofistikerade. Gemplus, den franska tillverkaren av smarta kort, räknar med att det år 2003 ska finnas lika många smarta kort i användning

i världen som det finns människor. Framför allt väntar sig företaget en kraftig ökning av användningen i Asien. De europeiska tillverkarna tros därmed få se sin ledande 65-procentiga marknadsandel minska till 36 procent under de kommande åren då asiatiska tillverkare själva börjar förse sin hemmamarknad med smarta kort.



GPS spås bli standardutrustning


Japan dominerar hittills marknaden för navigationssystem och GPS. Enligt Gartner-gruppen kommer den japanska tillverkningen att öka med 44 procent fram till 2002 medan den europeiska, som ännu inte är fullt utvecklad, kommer att åtnjuta en 87 procentig tillväxt. Dataquest och analyskollegan Frost & Sullivan är ense om att navigationssystem för bilar blir mest framgångsrika. Frost & Sullivan räknar med att den produkttypen ökar sin andel av den totala GPS- marknaden från 60 procent 1997 till drygt 65 procent 2004. Enligt flera bedömare kommer troligen samtliga nya bilmodeller från 1999 att erbjudas med inbyggda navigationssystem.

Värdet på halvledarinnehållet i det genomsnittliga navigationssystemet väntas dock minska under de kommande fem åren. För närvarande ligger kostnaden för halvledarinnehållet per system på mellan 216 dollar och 265 dollar. Men det spås minska till cirka 170 dollar. Å andra sidan beräknas cirka 35 procent av alla navigationssystem inkludera taligenkänning om fem år, jämfört med endast 2 procent idag.

Identifiering av fingeravtryck kommer enligt Gartner-gruppen framför allt att utnyttjas i persondatorer för integrering i möss och tangentbord. Alternativa identifieringssystem baserade på igenkänning av individers näthinna eller iris är inte lika välutvecklade och lättillämpade, anser man. Dessutom är de dyra jämfört med detektering av fingeravtryck.

Gittan Cedervall

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)